Sverdplanter med hullete blader

Har hatt akvarie(r) i et par år, og har stort sett hatt sverdplanter som en del av beplantingen hele tiden.

Men plutselig har alle sverdplantene i det ene akvariet blitt fulle av hull. Det er i grunnen bare nervetrådene igjen i mange av bladene... Det virker som rotsystemet er helt ok. Tre av plantene ble satt i akvariet i begynnelsen av august, en har vært der ganske lenge. Jeg har praktbotia i akvariet, så snegler skal ikke være et problem. Andre planter i det samme akvariet ser fine ut.

Noe som har begreper om hva dette kan komme av og hva jeg gjør for å unngå det igjen?
Har du Ancistrus i karet?

Jeg satte ned fire-fem nye Echinodorus i den ene 250 literen, og der er den ene store Ancistrusen eneste malle. Og dagen etter hadde den j.... gnagd store hull i hvert eneste planteblad på de nye plantene!! (ingen snegler i det karet)

Legger ved et bilde som viser sjokket som møtte meg da jeg slo på lyset i karet neste morgen...
Plantene ble flyttet fra et av mine andre kar (det eneste med Co2 tilsetning) og over i denne 250 literen, og jeg så ingen tegn til noe dårlige blader da jeg satte dem nedi den kvelden. Men neste morgen var det alså gjort... En travel natt for den slampen, for han hadde virkelig gjort en grundig jobb på alle bladene!
Hmmm
så dessverre ganske likt ut, ja...

Jasså, så det er synderen. Trodde ikke han var riktig så effektiv - er jo ikke sååå stor... Og har da gått riktig bra før... Er vel på tide å hive nedi no' mer grøntfór, skjønner jeg

Men da trenger jeg et råd om fine "bakgrunnsplanter" jeg kan bytte ut sverdplantene med - en som ancistrus'en ikke er så glad i...
For å unngå dette, vil jeg anbefale at du gir ancistrusen noe vegetabilsk mat som agurk, sqaush osv. Noen ganger er det tomt for alger i akvariet og mallene blir sultne, da går de rett på plantene.
Hvordan får man agurk til å ligge på bunn da, den vil vel flyte opp?
Bettina
Hvordan får man agurk til å ligge på bunn da, den vil vel flyte opp?


Stikk en teskje av rustfritt stål gjennom den, så synker den og blir liggende
Jeg får også hull i sverdplantene mine, men jeg har ingen ancistrus.
Jeg har kun scalarer, en kakaduecichlide og en boliviansk sommerfuglcichlide i det karet, samt sandsnegler... kan de være synderen(e)?
..trodde ikke sandsnegler gikk på planter.
Mulig at akvariet ditt har for lite jern.
For mye eller for lite -
galt blir det visst uansett, også når det gjelder alger...

Skal bli flinkere til å gi dem ekstra grøntfór - lover! Mye billigere enn nye planter Og sikker også bedre for fisken...!

Gammel tråd, men slik ser mine sverdplante blader ut.. Det har kommet etter en periode der jeg har glemt å gi malletabletter 2 måltider... (dumme meg)...

Har 4 ancistruser i karet, så er nok dem som er synderne..

Da blir det agurk og annet grøntfor i karet fra nå av

Hvor mye, og hvor ofte kan jeg gi agurk til mine 4 små ancistruser? fra 3-6 cm i størrelse.
Jeg vil tro en skive på en cm vil være mer enn nok... Du må uansett plukke ut restene om morgenen (man lare det ligge natten over).
Ok! Da skal det prøves ut
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap