Planteblader blir brune
Jeg har nylig satt opp nytt akvariet og plantet noen planter, bla annet en stor sverdplante og noen Cardamine lyrata planter. Nå har sverdplanten begynnt å få brune blader og jeg ser en tendens i de ytterste bladene på Cardamine lyrata at det også skjer her. Hvorfor? og er det noe jeg kan gjøre? Burde jeg bruke gjødning? ;o)
Postet 21.09.06 kl 10:34
Ikke uvanlig at de eldste bladene feldes på slike planter. Bare knip dem av før de begynner å råtne
Plantenæring er nødvendig. Næring til plantene er like viktig som mat til fiskene. Noe(ting fisk kan ete, planter kan forbruke) vil alltids dukke opp i vannet, men ikke på langt nær tilstrekkelig til å sikre sunn og god vekts
Plantenæring er nødvendig. Næring til plantene er like viktig som mat til fiskene. Noe(ting fisk kan ete, planter kan forbruke) vil alltids dukke opp i vannet, men ikke på langt nær tilstrekkelig til å sikre sunn og god vekts
Postet 21.09.06 kl 10:41
Postet 21.09.06 kl 10:57
Postet 21.09.06 kl 11:14
Postet 21.09.06 kl 11:25
Postet 21.09.06 kl 14:08
Flytende gjødning tilsettes ved vannbytte, dosert etter mengden vann du bytter. Første gang du tilsetter må du regne ut mengden ut i fra literstørrelsen på karet.
Tabletter\kuler og lignende dytter du ned i grusen, og så står det sikkert noe på pakken om hvor lenge de ca varer. Laterittkuler varer vanligvis i tre-fire måneder.
Om det er nok gjødning ser du på plantene. Eg ville nok bare brukt kuler, eller bare brukt flytende, kan fort bli mye alger om du tilsetter for mye næring.
Tabletter\kuler og lignende dytter du ned i grusen, og så står det sikkert noe på pakken om hvor lenge de ca varer. Laterittkuler varer vanligvis i tre-fire måneder.
Om det er nok gjødning ser du på plantene. Eg ville nok bare brukt kuler, eller bare brukt flytende, kan fort bli mye alger om du tilsetter for mye næring.
Postet 21.09.06 kl 14:27
Endret: 21.09.06 kl 14:28
Postet 21.09.06 kl 14:49
Postet 22.09.06 kl 14:50
Postet 22.09.06 kl 15:02
Postet 26.09.06 kl 17:18
Nå er det 13 dager siden jeg fikk gjødselkuler (7+13), men må si at jeg tror algeveksten formerer seg veldig.
Plantene er fine, men også begynnt å bli litt lodne på bladene. Er dette et utslag av gjødningen?
Rota i akvariet har blitt veldig grønn og en stor stein midt i akvariet er skikkelig lodden på toppen den også!
Er det meningen det skal være slik, eller skal jeg prøve å få bort alt dette? Noe jeg kan gjøre? Tilsette? Forslag?
Skal det være slik har jeg nesten ikke lyst til å bruke slik gjødsel i det hele tatt, for jeg ser for meg en stor jobb...
Plantene er fine, men også begynnt å bli litt lodne på bladene. Er dette et utslag av gjødningen?
Rota i akvariet har blitt veldig grønn og en stor stein midt i akvariet er skikkelig lodden på toppen den også!
Er det meningen det skal være slik, eller skal jeg prøve å få bort alt dette? Noe jeg kan gjøre? Tilsette? Forslag?
Skal det være slik har jeg nesten ikke lyst til å bruke slik gjødsel i det hele tatt, for jeg ser for meg en stor jobb...
Postet 07.10.06 kl 22:43
Postet 08.10.06 kl 11:54
Det høres meget underlig ut, om gjødselkulene gir algevekst. I så fall, må dem ligge så grunt i substratet, at det hele tiden er vann som passerer over disse.
Har vel selv 40-50 kuler i 375litern, samtidig som jeg bruker ganske heftig med flytende næring. På tross av heller lite antall W, og ikkeeksisterende Co2, trives plantene her meget godt, og alger er det takk og pris lite av
Har vel selv 40-50 kuler i 375litern, samtidig som jeg bruker ganske heftig med flytende næring. På tross av heller lite antall W, og ikkeeksisterende Co2, trives plantene her meget godt, og alger er det takk og pris lite av
Postet 08.10.06 kl 12:08
Postet 08.10.06 kl 12:39
Postet 08.10.06 kl 13:11
Forsøk å dytte kulene dypere ned i bunnlaget, om du finner ut av hvor dem er henne
Å gå over til flytende nå som algene herser med deg, er lite lurt. Da blir det jo ennå mere næring i vannet.
Skaff heller noen fisk som eter alger, så retter det hele seg.
Vet du forresten hvilken algetype det er snakk om? Bjarne sin artikkel om alger er genial til å identifisere alger, og for å finne ut hvem man kan kjøpe for å ete disse
Å gå over til flytende nå som algene herser med deg, er lite lurt. Da blir det jo ennå mere næring i vannet.
Skaff heller noen fisk som eter alger, så retter det hele seg.
Vet du forresten hvilken algetype det er snakk om? Bjarne sin artikkel om alger er genial til å identifisere alger, og for å finne ut hvem man kan kjøpe for å ete disse
Postet 08.10.06 kl 13:46
Postet 08.10.06 kl 16:45
Postet 08.10.06 kl 18:00
Frank AngellSnodige alger :D Har ikke sett slike før, jeg. Tror jeg selv ville gått for SAE her, de eter det meste av alger. mens dem er små.
Oi sann, ikke sett sånne nei, hmm, ligner litt kanskje på bilde nr 2 i artiklen til bjarne om alger?
Hvor mange SAE burde jeg ha da? Men hva når de blir store da, gidder dem ikke spise alger da eller?
Postet 08.10.06 kl 19:55
Endret: 08.10.06 kl 19:57