Liste over kva planter som kan vere i malawi kar. fint med mange svar.

Inaktiv bruker
Prøver her å få laget en liste over planter som kan vere i malawi kar. har føreløbig bare to sorter i karet, men aner ikkje kva dei heiter en gang.. håper på mange svar her, for nå skal dedi "pusses opp" i store karet mitt
jeg har valisneria, valisneria gigantea, anubia, en type sverdplante, e. rubin og javabragne i malawi karet. det funker kjempe bra! mange av plantene vokser bedre der enn i plantekaret!
Disse vokser i Malawisjøen
Her er to planter som vokser i Malawisjøen: Vallisneria aethiopica Fenzl(bilde) og Ceratophyllum demersum(hornblad).
Hei.det ser ut som du har vallisneria og crinum thaianum-en løkplante i karet ditt og begge disse passer jo i malawikar siden de klarer seg med lite lys.Anubias får fort alger siden den vokser så sakte,jeg plantet limnophila sessiliflora som er en hurtigvoksende plante som tar opp overskuddsnæringen i vannet slik at de andre plantene dine får mindre alger-de vokser 1 cm for dagen!Har også echinodorus rose-blir rød i bladene.Ser også at du har lavastein i karet-jeg har anubias som ligger oppå lavastein med steiner oppå røttene for å holde den på plass,har vokst fast allerede.Hornblad som ble nevnt her er også hurtigvoksende-knip toppen når den blir lang og sett ned en annen plass i karet.det samme gjelder sessiflora.Endel malawi spiser på plantene men de har fått stå i fred hos meg..
Har selv drever å prøvd meg litt frem med dette, men husker selvsagt ikke hvor oversikten jeg laga over dette er

Min erfaring er at de fleste planter lever fint i det noe harde vannet i Malawikar.
Opplevde aldri at vannet i seg selv gjorde noen skade, heller tvert imot.

Men planter med tynne blader\ stilker, ble fort å gæli spist opp av konstant sultne (trodde dem i alle fall) mbunas.
Så det gjelder å finne planter som regnes som at dem ikke blir spist av fisk.

Her er allerede nevt anubias og vallisneria, disse funket meget bra hos meg. De fleste løkplanter gikk stort sett også meget greit, spesielt om selve løken ble sjult av steiner (ellers spiste dem faktisk på selve løken, tullingene)
Inaktiv bruker
Siv Hansen
Hei.det ser ut som du har vallisneria og crinum thaianum-en løkplante i karet ditt og begge disse passer jo i malawikar siden de klarer seg med lite lys.Anubias får fort alger siden den vokser så sakte,jeg plantet limnophila sessiliflora som er en hurtigvoksende plante som tar opp overskuddsnæringen i vannet slik at de andre plantene dine får mindre alger-de vokser 1 cm for dagen!Har også echinodorus rose-blir rød i bladene.Ser også at du har lavastein i karet-jeg har anubias som ligger oppå lavastein med steiner oppå røttene for å holde den på plass,har vokst fast allerede.Hornblad som ble nevnt her er også hurtigvoksende-knip toppen når den blir lang og sett ned en annen plass i karet.det samme gjelder sessiflora.Endel malawi spiser på plantene men de har fått stå i fred hos meg..



den hurtigvoksendes planten som du nevner, får den vere i fred hos malawiene? alger hat blitt et stort problem i dette karet nå nemmeleg. driver å mørklegger i en uke i strekk, men det varer bare få dager når lyset kommer på igjenn.. tror det må vere skjegg alger om det er noe som heter det? dei er i alle fall brune og lange..
Alger i malawikar er ofte ett "problem". Men det finnes oftest løsninger på de fleste problemer

Mange Mbunas vil beite på algene, dersom dem er sultne nok. Så det er bare å skru ned på mengde for, så kan dette faktisk være nok til at algene forsvinner for godt.

I tillegg er jo algene noe man gjerne forbinder med overskudd av næringsstoffer\ lys i vannet. Jeg ville redusert antall lystimer, og kanskje også antall watt som belyser karet (om du må kjøre alle rørene, er det bare å ta ut reflektor, så har du godt og vel halvvert lysmengden)
Hyppigere vannbytter er heller ikke å forrakte, selv byttet jeg ut ca 30% hver tredje dag (sånn ca). Ikke en alge i det karet, deilig :p
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap