Hjelp til å få fine planter

Hei alle samme!
Jeg er vel så å si ny på dette med akvarieplanter, derfor trenger jeg tips.
Får ikke plantene til og gro skikkelig, de blir gule og stygge på bladene. Har råde sand i akvariet og bruker tropica flytende gjødning som annvist, men det hjelper lite. Har en del gress både høyt og lavt og noen andre typer jeg ikke husker navnet på.
Ser at mange av medlemmene har så fine planteakvarier og lurte derfor på om jeg kan få noen tips.

Hilsen ivrig akvarist.
Her er noen tips

- et godt plante lysrør som er på 10-12 timer pr. døgn
- gh og ph innenfor anbefalt område
- gjødsel for både røtter og blader
- rett temperatur
- ingen plantespisende fisk
- luk bort dårlige blader/ røtter
- noen bruker CO2 tilskudd
takk
takker for svar
Har et nytt lysstoffrør til planter, skal ut og kjøpe gjødselkuler idag kanskje det hjelper på litt det og. tempen er på 23 grader og ph på 7 er det for galt?
finnes det noen slags co2 tabletter
Ikke for å flise spikke, men du kunne ha skrevet: Hjelp til plante akvarie, i over skriften sånn at ingen tror du har gått gjennom isen eller noe Bare følger opp den evig lange tråden vi hadde her om dårlige overskrifter. Er sikker på vist du hadde skrevet den overskriften jeg sa, så hadde du fått mange fler svar på tråden din....bare et tips! Lykke til!
hjelp til akvarieplanter
Det skal jeg huske på takker for tipset
Noe av det viktigste er jo å ha lette planter! Anubias, sverdplanter, valisneria O.l er veldig lette og hardføre, prøv disse Reflektorer til lysrørene kan hjelpe. Hvor tykt lag grus har du? For plantenes beste bør det være minimum 6cm. Anbefaler deg Floreal kombinert med Ferreal ang gjødningen.
ble litt rotete men jaja
hjelp til akvarieplanter
Takker!
Problemet er at jeg kan ikke ha noen sverdplanter og planter som er tynne, for da blir de spist med en gang av ancistrusane mine 4 stk. De er jo skikkelig gode algespisere, men hvis det er et annet fiskeslag, som er like gode og ikke spiser plantene mine, er jeg glad for tips om dette.
Min 160liter er absolutt ikke et kar for planter, sikkert mye værre for planter enn ditt kar, men en plante som vokser og trives + at den formerer seg bra er vallisneriaen. Veldig hardfør, fin og lett plante og ha.
Jepp, valisneriaen er den planta som uten tvil har klart seg best i alle mine kar noensinne, den er helt utrolig. Har hatt akkurat samma planta i 2 år nå, starta med et par busker, dekker snart hele karet, alle er grønne og fine. Hvis du har problemer med ancistrusen, kan du alltids gi de grønntfor som agurk, erter osv, eller gi de malletabletter. De blir kanskje ikke så fristet til å gå løs på plantene da. Du kan også putte i Anubias arter, da disse har veldig tykke og fine blader, som ancistrusen vil få problemer med.

Karet på bilde er plantekaret, akkurat klipt litt. Her kjører jeg co2 via trykkflaske, 4x24 w t5 (neida, det ble ikke veldig overkill) og ferreal + floreal. Her kan jeg ha det meste

Kjempeflott akvarium Karl Kristian!
Vallisneria
Jeg kan skrive under på at vallisneriaen er enkel! Ingen av mine planter vokser noe særlig bra unntatt min vallisneriaplanten som har formert seg grenseløst via røttene og tatt over karret. Sverdplanten vokser ikke noe spesielt bra, det samme med to andre og min hydrocotyle leucocephala har blitt helt forferdelig. Som sagt er vallisneria veldig enkel plante å ha!
Karl Kristian
Karet på bilde er plantekaret, akkurat klipt litt. Her kjører jeg co2 via trykkflaske, 4x24 w t5 (neida, det ble ikke veldig overkill) og ferreal + floreal. Her kan jeg ha det meste ;-)

Ser fint ut det. 96w T-5 !? Jeg som synes det er rimelig bra lys i mitt. Det der må jo lyse minst tre-fire ganger så sterkt .
hehe, kompisen min ble blenda når jeg åpna lokket Han måtte seriøst se vekk mens jeg hadde det oppe:P det lyser bra ja, men blir jo alger også... elendige tidsbryter som ikke funker. Prøver å kjøre 8t om dagen bare...

Ps. Plantene dine vokser som bare fy! Må snart kutte rotalaen, og den fine planta som vokser på bånn, ikke glosso eller den jeg kalte HC, men den andre, vokser som ugress! neste OAK auksjon tar jeg nok med litt
Med det lyset der kommer du til å trenge makronæring.
tror jeg har det. Tilsetter florreal og ferreal, men jeg har alt til pmdd liggende, hva burde jeg kjøre?
Den blandingen jeg har lagd har vært 35ml KNO3 i 500ml vann 3ml KH2PO4 i 500ml vann. 5ml pr 100L skal visst gi ca 5ml nitrat. Jeg fikk orange farge på tetra nitrattesten med dette i 100l springvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap