Nybegynner i planteakvarie

Hei!

jeg har et hjørnekar på 350liter og tenkte jeg skulle prøve meg på et plantekar med litt fisk!men lurer på om noen har noen bra tips til hva jeg bør tenke på i forhold til hardt/bløtt vann og om alle ciklider (palettciklide) er uegnet til å ha i plantekar eller andre forslag til fisker til dette formålet kanskje....????!

noe jeg ikke bør putte oppi et plantekar?

noe forslag til bunnlag?

hvilket merke av utvendig filter bør jeg bruke?hvor stor bør den være?

chicita84
alle ciklider (palettciklide) er uegnet til å ha i plantekar eller andre forslag til fisker til dette formålet kanskje....????! noe jeg ikke bør putte oppi et plantekar? noe forslag til bunnlag? hvilket merke av utvendig filter bør jeg bruke?hvor stor bør den være?

Det er viktig at du skaffer deg mye lys. Det er vannvittig irriterende å oppdage at man har for dårlig lys for god plantevekst i et nytt kar.

Palettciklider graver i grusen, men de skader ikke planter, eller graver de opp.
Men mange store ciklider gjør akkurat det.
Jeg hadde to store Oskar(og andre store ciklider), og de ominnredet akvariet stadig vekk. Kunne ikke ha planter i det hele tatt.

Jeg ville alldri ha luftestein(oksygen) i et plantekar, for det lufter ut co2 som du trenger.

Jeg har både utvendige Eheim og Fluvalfilter og er fornøyd med begge. Men ikke kjøp for lite for fiskenes skyld.
heihei.takk for svar

lurer på om lysrør for saltvann er nok til et plantekar, eller bli det helt feil!

er blårør noe for et ferskvannsakvarium?

når det er planteakvarium, er det middels bløtt som er det ideele da eller?

hva slags planter anbefalles å begynne med?

hva skal Ph`n ligge på?

hvilke av Eheim pumpene er de beste, er jo noen å velge mellom der å da?
anbefaler deg hygrophila arter som h. difformis og h. polysperma til å begynne med. i mitt plantekar har jeg sommerfulciklider og dissse rører ikke plantene i det hele tatt. disse er veldig fragerike!
en annen fisk som er FLOTT i et plantekar er rødmunnstetra.
hei igjen
nå har jeg et nytt spørsmål, når man skal satse på planteakvarium må man ha varmekabler for å få plantene til å trives?Og hvilken erfraring har dere med CO2-gjærsats(butikkpakke med utstyr)?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap