ang. vekst på Javamose

Sitter med en bunt javamose jeg har kledd på en kokosnøtt og puttet i en del sprekker på noen røtter som jeg ønsker dekket med mose.

Spørsmålet midt er hvor lang tid går det før man bør se vekst på mosen.
Mistenker at dette prosjekte ikke gikk veien nemlig da jeg nå 2-3 uker senere ikke ser noen merkbar forandring og ca halvparten av mosen har blitt brun. (virker da rimelig død for meg)
Javamosen i rekekaret mitt vokser ikke med turbospeed den heller. Den har vel blitt dobbelt så stor som den var på en 3mnds tid. Så tror du må vente litt lenger en 3uker. Hvis den allerede har begynt å dø ut så er kanskje vannverdiene dine helt på trynet. Er jo ikke særlig kravstor denne mosen når det gjelder lys, så kan nok ikke skyldes det.
Det jeg ser på javamosen i et av karene mine er at der den er festet på
roten, uten noe som skygger for den, vokser den sent.
Det som derrimot har forvillet seg ned under den invendige filterboksen og roten, altså ikke direkte lys i det hele tatt, den vokser som bare det...

Mvh Sondre
Javamosen visner og dør (blir brun) om den buntes sammen i for tett lag. Kan hende du la den litt for tett enkelte steder?
Den trives også best i skyggen, og ikke plassert direkte under lysrør o.l.

Javamose er ikke kravstor mht lys, faktisk vokser den egentlig best i karene der den ikke får særlig godt lys, synes jeg. Dvs kar med kun ett lysrør. I karene med to lysrør blir den bare ekkelt full av grønnalger etterhvert, dør ut og blir ikke særlig pen.
En annen ting er at den ikke virker særlig flink til å konkurrere med andre planter om næringsstoffene i vannet. Den vokser best i kar der den er enten eneste plante, eller en av få plantearter. I kar med andre, store og næringskrevende planter blir det aldri noe av den, og den vokser ikke hos meg.

I en 19 liter med et 8 watts lysrør startet jeg med en bitteliten tust med javamose. Bare noen få "hår". Noen mnd senere fyllte den hele karet nesten opp til kanten av karet Ikke andre planter i, ikke noe næring gitt. Bare reker i karet. Det er helt merkelig men her har den altså vokst desidert best av alle mine kar. En liten tust ble en diger kladd, helt uten næringstilskudd og greier.
Og rekene holdt den skinnende ren og 100% algefri.
det kan nok være at jeg har buntet den fro mye sammen da ja for den er litt klyngete de stedene jeg har putta den... får prøve å redde restene og spre det litt mere utover se om det gir bedre resultater

Lysmessigsett så er det vel ikke allverden.. sitter 2 x 15w lys (en daylight og en moonligth??? (tror det var moonligth eller noe husker ikke 100% akkuratt nå)

I allefall er det 2 standar juwel lysrør på 15w.og sånnsett så er ikke det all verden vil jeg tro..
Mosen vokser avhengi av tilgang på lys og plantenæring.

Tok selv å la en "pølse" av mose rundt en kvist på ei rot, ca 15cm fra vannoverflata.
Det er ca 2 måneder siden. Denne "pølsa" på ca 1 cm bredde, og 10cm lengde, er nå ei svær tue med mose (er vel 20-25cm i diameter, høyde 12-15cm). Har høstet av denne 2-3 ganger allerede.

Den er såpass luftig (i den forstand man kan snakke om luftig under vann ), at jeg flere ganger har trodd at SAE-ene har strøket med, og så plutselig kommer dem svinsende fram fra mosen :p
Frank Angell
Mosen vokser avhengi av tilgang på lys og plantenæring. Tok selv å la en "pølse" av mose rundt en kvist på ei rot, ca 15cm fra vannoverflata. Det er ca 2 måneder siden. Denne "pølsa" på ca 1 cm bredde, og 10cm lengde, er nå ei svær tue med mose (er vel 20-25cm i diameter, høyde 12-15cm). Har høstet av denne 2-3 ganger allerede. Den er såpass luftig (i den forstand man kan snakke om luftig under vann :D), at jeg flere ganger har trodd at SAE-ene har strøket med, og så plutselig kommer dem svinsende fram fra mosen :p



Ohhhh det er slik jeg vil ha det får se om jeg klarer å få noe mere liv i herligheten... vist ikke så får jeg kjøpe et nytt parti mose og prøve igjen siden jeg kanskje begynnte feil i utgangspunkkte som ser ut til å ha drept store deler av mosen
jeg har hatt BGA og slo av lyset i helga etter som jeg skulle bort.
når jeg kom hjem i dag så hadde javamosen vokst noe sinnsykt! den hadde vokst ned i sanden og utover hele karet!
dette var uforventet!
*bump*
Bare sånn for de som lurer på hvorfor javamosen deres ikke vokser selv om den har riiikeslig med lys!!(;
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap