Potassium - inneholder 'vanlige' plantegjødninger dette?
Jeg har lest at potassium er det stoffet som vanlige akvarister ofte har for lite av til plantene sine. De som driver med planteakvarier og blander sin egen pmdd, tilsetter vel dette selv i sine plantegjødninger.
Men finnes det en ferdigblandet på flaske eller i tablettform, som inneholder dette åpenbart viktige stoffet for planter?
Jeg bruker mine vanlige, men det er ikke bare en type... jeg har mange
Det er flere ulike typer kuler og tabletter for substratet, og eSHa flytende (bruker Pro-phyll og litt Crypto-plus).
Av gjødningstabletter har jeg både AquaMedic, JBL og flere ulike typer fra Dennerle, samt et par andre varianter. Så langt synes jeg Dennerle virker best. Jeg gir hovedsaklig bunnlagsgjødnig til Echinodorus-planter.
Men spørsmålet er vel egentlig; trenger jeg/bør jeg tilsette potassium i tillegg til de vanlige gjødningsmidlene jeg bruker?
Jeg tilsetter ikke Co2.
Jeg fant potassium i en britisk nettbutikk, i pulverform. Er dette noe planteveksten i mine kar ville blitt "oppkvikket" av?
Her er listen i nettbutikken med PMDD ingredienser.
Men finnes det en ferdigblandet på flaske eller i tablettform, som inneholder dette åpenbart viktige stoffet for planter?
Jeg bruker mine vanlige, men det er ikke bare en type... jeg har mange
Det er flere ulike typer kuler og tabletter for substratet, og eSHa flytende (bruker Pro-phyll og litt Crypto-plus).
Av gjødningstabletter har jeg både AquaMedic, JBL og flere ulike typer fra Dennerle, samt et par andre varianter. Så langt synes jeg Dennerle virker best. Jeg gir hovedsaklig bunnlagsgjødnig til Echinodorus-planter.
Men spørsmålet er vel egentlig; trenger jeg/bør jeg tilsette potassium i tillegg til de vanlige gjødningsmidlene jeg bruker?
Jeg tilsetter ikke Co2.
Jeg fant potassium i en britisk nettbutikk, i pulverform. Er dette noe planteveksten i mine kar ville blitt "oppkvikket" av?
Her er listen i nettbutikken med PMDD ingredienser.
Postet 08.12.06 kl 03:34
Endret: 08.12.06 kl 03:36
Som du selv skriver, så er det viktig for plantene i akvariet å ha tilstrekkelig tilgang på kalium (potassium). Hva eSHA inneholder har jeg ikke klart å finne, men det står kanskje noe på pakken?
TMG/ Tropica aqua care inneholder i alle fall kalium, (0,8 %), men om dette er nok må vel andre svare på.
PMDD-ingredienser, inkludert kalium kan du forøvrig også få tak i i en norsk nettbutikk, AquaZoo.
TMG/ Tropica aqua care inneholder i alle fall kalium, (0,8 %), men om dette er nok må vel andre svare på.
PMDD-ingredienser, inkludert kalium kan du forøvrig også få tak i i en norsk nettbutikk, AquaZoo.
Postet 08.12.06 kl 09:33
Dette er innholdet i den gode, gamle TMG-en:
K 0.79%, Mg 0.39%, S 1.01%, B 0.004%, Cu 0.006%, Fe 0.07%,
Mn 0.04%, Mo 0.002% Zn 0.002%. HEEDTA and DTPA as celators
TMG er en av svært få plantenæringer med nøyaktig innholdsdeklarasjon, noe jeg savner på mye til akvariehobbyen.
Står det noe på flaska\ bruksanvisningen om hva disse inneholder?
Tviler på at å tilsette mer K i vannet, har noen negativ effekt. KSo4 får du kjøpt hos Aquazoo for en billig penge.
Man bør, etter det lille jeg har kommet over av info om betydningen med K i vannet, ha 20-30ppm av denne.
K er jo ikke noe man vanligvis tester, har sett elektroniske test-duppeditter for dette og, men prisen var ikke hyggelig
Mener også å ha sett dråpetest, skal se om jeg ikke greier å finne tilbake til nettopp denne (lover ikke noe, men....)
K 0.79%, Mg 0.39%, S 1.01%, B 0.004%, Cu 0.006%, Fe 0.07%,
Mn 0.04%, Mo 0.002% Zn 0.002%. HEEDTA and DTPA as celators
TMG er en av svært få plantenæringer med nøyaktig innholdsdeklarasjon, noe jeg savner på mye til akvariehobbyen.
Står det noe på flaska\ bruksanvisningen om hva disse inneholder?
Tviler på at å tilsette mer K i vannet, har noen negativ effekt. KSo4 får du kjøpt hos Aquazoo for en billig penge.
Man bør, etter det lille jeg har kommet over av info om betydningen med K i vannet, ha 20-30ppm av denne.
K er jo ikke noe man vanligvis tester, har sett elektroniske test-duppeditter for dette og, men prisen var ikke hyggelig
Mener også å ha sett dråpetest, skal se om jeg ikke greier å finne tilbake til nettopp denne (lover ikke noe, men....)
Postet 08.12.06 kl 19:35
Å herre jemmini, denne fikk jeg dødelig lyst på!!! Bare 15.000.- + reagenser.
Tester " bare" disse parametrene:
Alkalinity
Aluminium
Ammonia
Boron
Bromine
Calcium Hardness
Chloride
Chlorine
Chlorine Dioxide
Chromium
COD (Chemical Oxygen Demand)
Colour
Copper
Cyanuric Acid
Dissolved Oxygen
Fluoride
Hardness
Hydrazine
Hydrogen Peroxide
Iron
Magnesium
Manganese
Molybdate
Nickel
Nitrate
Nitrite
Organophosphonate
Ozone
pH
Phenol
PHMB
Phosphate
Potassium
Silica
Sulphate
Sulphide
Sulphite
Turbidity
Zinc
Tester " bare" disse parametrene:
Alkalinity
Aluminium
Ammonia
Boron
Bromine
Calcium Hardness
Chloride
Chlorine
Chlorine Dioxide
Chromium
COD (Chemical Oxygen Demand)
Colour
Copper
Cyanuric Acid
Dissolved Oxygen
Fluoride
Hardness
Hydrazine
Hydrogen Peroxide
Iron
Magnesium
Manganese
Molybdate
Nickel
Nitrate
Nitrite
Organophosphonate
Ozone
pH
Phenol
PHMB
Phosphate
Potassium
Silica
Sulphate
Sulphide
Sulphite
Turbidity
Zinc
Postet 08.12.06 kl 19:45
Frank AngellTviler på at å tilsette mer K i vannet, har noen negativ effekt. KSo4 får du kjøpt hos Aquazoo for en billig penge.
Geir har skrevet om dette i denne tråden i innlegg nr 20
Postet 08.12.06 kl 19:59
Postet 08.12.06 kl 23:20
Litt forsiktig med den oppskriften min da jeg ikke får korrigert en feil i oppskriften. Av og til er copy/paste ikke helt på sin plass. Vi sliter litt med å få endret innlegg så litt tålmodighet så får jeg rettet opp feilen
Denne feilen er:
2 Teskjeer (~14g) K2SO4 Kalsium (dette er feil) da det skal være kaliumsulfat aka Potassium Sulfate
Takk til Nils som oppdaget inkurien.
Postet 08.12.06 kl 23:32
Postet 08.12.06 kl 23:43
Postet 09.12.06 kl 00:11
mona oHvorfor er det ingen produsenter som kan greie å putte inn en så viktig ingrediens i plantegjødningen sin?? Når det er åpenbart at planter skriker etter det, mener jeg?
Det skyldes at kaliumsulfat tilhører makronæringsstoffene og det er de færreste plantenæringer som inneholder noe særlig makronæring i det hele tatt.
Unntaket er Tropicas nye som også inneholder makronæring, husker jeg ikke feil så er det nitrat og fosat i tillegg.
Postet 09.12.06 kl 00:21
Postet 09.12.06 kl 00:31
Geir KristiansenUnntaket er Tropicas nye som også inneholder makronæring, husker jeg ikke feil så er det nitrat og fosat i tillegg.
Det er den som er for "heavily planted tanks" det?
Nytter ikke bruke den typen for akvarister som meg, vi får vel bare alger da, ikke sant? Pga nitrat og fosfat tilskuddet?
Postet 09.12.06 kl 00:53
Postet 09.12.06 kl 00:57
Det er K i vanlig plantenæring . K 0.80% står det på vanlig mastergrow,
K 1.03% står det på mastergrow+ . Så det er litt mer i den. Men det er en del nitrat og fosfat også, N 1,34% P 0.10% , så jeg tipper det vil krype oppover ganske fort med denne i et vanlig fiskekar med moderat med planter og vannbytte.
Det finnes ferdige kommersielle K tilsetninger også som denne. Akvariemagasinet har den.
K 1.03% står det på mastergrow+ . Så det er litt mer i den. Men det er en del nitrat og fosfat også, N 1,34% P 0.10% , så jeg tipper det vil krype oppover ganske fort med denne i et vanlig fiskekar med moderat med planter og vannbytte.
Det finnes ferdige kommersielle K tilsetninger også som denne. Akvariemagasinet har den.
Postet 10.12.06 kl 04:18
Endret: 10.12.06 kl 04:19