Planter og steiner fra brakkvann

Jeg er mye på hytta,og ikke langt unna er det ett stort ørretvatn. Det kan vel kalles brakkvann da en liten elv fra sjøen kommer inn dit,men vannet er så stort at det er vel ikke så salt. Uansett,det er masse nydelige steiner og røtter der det er grunt vann. Også mange forskjellige plantevekster som er vakre vokser der. Det jeg lurer på, hvis jeg tar stein derfra,må den kokes? Og hva med røtter? Planter,ser for meg at det kan bli litt for varmt til de kanskje i ett tropisk ferskvannskar? Eller hur
Ville gitt stein en runde med en børste, og litt frist vann, ikke noe koking. Koking er en uting mange skal gjøre med stein.
Røttene ville jeg latt tørke ut skikkelig, gjerne utsatt dem for kaaaaldt vær, slik at eventuelle parasitter fra vannet blir utryddet. Skrubb i kokende vann, og lemp i karet

Vet ikke hvilke planter det er snakk om, men de fleste hel-norske planter vil nok mistrives sterkt i det tempererte vannet i ett akvarie.
Men om du leser litt på denne siden, er det vel mulig å se om det er noen av disse artene, og om de funker eller ikke
1000 takk for svar! Når du nevner kaaaaldt vær..kan en overnatting i frysern være tingen for ei rot?
scnuppa
1000 takk for svar!:) Når du nevner kaaaaldt vær..kan en overnatting i frysern være tingen for ei rot? ;)
Om du har plass til det, så er det ypperlig å la den ligge der ett par-tre dager. Er jo få plasser i landet tempen kryper ned mot 20 blå, så det er for de fleste bedre enn terrassen.
For de fleste er det vel plassen som blir ett problem. Jeg har i alle fall ikke plass til røtter av den størrelsen jeg ønsker i den vesle fryseren min
Tilfeldig bekjentskap
© Bernhard Birkeland
Reklame for plussmedlemskap