Plantene mine råtner!
for noen månader siden hadde eg et nydelig 250L akvarie med over 14 planter no har eg kun 2 og e halv som er ganske brune eg har snart prøvd alt frå gjødsel til "plante tabletter" har kjøpt noen "plante lysrør". Har lyst til å kjøpe noen nye planter men eg er redd de kommer til å råtner.
Eg bruker Tropika master grow som gjødsel, Sera florenette som er deissa tablettane, PH ligger på ca 7, NO2 ligger på under 0.3. GH er vel lav for den ligger på 6 er det detsom er gale eller?
Eg bruker Tropika master grow som gjødsel, Sera florenette som er deissa tablettane, PH ligger på ca 7, NO2 ligger på under 0.3. GH er vel lav for den ligger på 6 er det detsom er gale eller?
Postet 01.01.07 kl 13:23
Endret: 01.01.07 kl 20:15
Skulle likt å vite hva slags planter du har.
Vet du vilke det var du plantet?
Hvor mange og hvor mye lys gir de?
PH har mere å si en GH for plantene, men de fleste tåler opp til 7. Bare det ikke blir så mye over det.
Men det finnes mange planter som toler ph godt over det også.
Det jeg er litt redd for er at det ikke er akvarieplanter du har kjøpt, men sump\terrarieplanter.
Desverre blir de ofte solgt som undervannsplanter, men vil dø etter noen uker\måneder under vann.
Vet du vilke det var du plantet?
Hvor mange og hvor mye lys gir de?
PH har mere å si en GH for plantene, men de fleste tåler opp til 7. Bare det ikke blir så mye over det.
Men det finnes mange planter som toler ph godt over det også.
Det jeg er litt redd for er at det ikke er akvarieplanter du har kjøpt, men sump\terrarieplanter.
Desverre blir de ofte solgt som undervannsplanter, men vil dø etter noen uker\måneder under vann.
Postet 01.01.07 kl 13:49
Namna på plantane
Det er desse eg har igjen i akvariet eg vet ikke om dei er dei rette namnet men dei ligner veldig på desse plantane. (brukte plante basen på akvaforum)
1 Echinodorus "Ozelot"eller Echinodorus "Red Special"
1 Sagittaria subulata
3 Rotala rotundifolia (det er nesten bare stilka igjen)
1 Microsorum pteropus "Tropica"
Det var litt vanskeli å sjå ka det er for noe for dei er so oppråtnet XD
Takker for all hjelp
1 Echinodorus "Ozelot"eller Echinodorus "Red Special"
1 Sagittaria subulata
3 Rotala rotundifolia (det er nesten bare stilka igjen)
1 Microsorum pteropus "Tropica"
Det var litt vanskeli å sjå ka det er for noe for dei er so oppråtnet XD
Takker for all hjelp
Postet 01.01.07 kl 17:40
Dette var merkelig ja.
Alle de plantene du nevner der er ganske tøffe akvarieplanter som kan tåle ganske dårlige forhold.
Kansje med unntak av Rotala rotundifolia som kan være litt skjør.
Har bare sett det du beskriver en gang, men det var i et kar med veldig lite filter, proteinhinne og manglende vannbytter.
Går ut fra at du skifter vann og har god sirkulasjon i karet.
Ellers er dette noe som forekommer der man har brukt planter somegentlig ikke skulle levd under vann.
Kan desverre ikke hjelpe deg videre.
Rose
Alle de plantene du nevner der er ganske tøffe akvarieplanter som kan tåle ganske dårlige forhold.
Kansje med unntak av Rotala rotundifolia som kan være litt skjør.
Har bare sett det du beskriver en gang, men det var i et kar med veldig lite filter, proteinhinne og manglende vannbytter.
Går ut fra at du skifter vann og har god sirkulasjon i karet.
Ellers er dette noe som forekommer der man har brukt planter somegentlig ikke skulle levd under vann.
Kan desverre ikke hjelpe deg videre.
Rose
Postet 01.01.07 kl 17:58
Synd med plantene dine. Det eneste jeg kommer på og som ikke er nevnt er om du har brukt medisiner i karet, eller stoffer mot alger eller snegler.
Dette er noe som kan gå hardt ut over plantene.
Du har heller ikke opplyst hvilken temperatur du har i karet, om du har mye alger eller snegler... eller om hvilken fisk du har. Alt dette kan ha noe å bety for plantenes trivsel.
Dette er noe som kan gå hardt ut over plantene.
Du har heller ikke opplyst hvilken temperatur du har i karet, om du har mye alger eller snegler... eller om hvilken fisk du har. Alt dette kan ha noe å bety for plantenes trivsel.
Postet 01.01.07 kl 20:11
litt mer info om akvariet
Temperaturen ligger mellom 25 -27 grader
eg har 4 maller og en kinesisk malle, dei verte foret med litt "mat tabletter" (eg liker maller best)
2 palle siklider
3 saksefisker
2 snegle ettere
Beklager att e ikke huskar namna men dei kommer eg aldri til å
huske
Tårer ikke å ha mer fisk før eg har fått orden på galskapen i akvariet.
Akvariet verte foret av en automat mater, 2 små doser kvar dag.
Eg har en utvendig pumpe som pumper 950 l/h.
Av lys rør er det satt inn 4*30w.
Eg trur ikke det er malle som eter opp plantane for dei lika beire glaset enn noe annet i akvariet.
eg har 4 maller og en kinesisk malle, dei verte foret med litt "mat tabletter" (eg liker maller best)
2 palle siklider
3 saksefisker
2 snegle ettere
Beklager att e ikke huskar namna men dei kommer eg aldri til å
huske
Tårer ikke å ha mer fisk før eg har fått orden på galskapen i akvariet.
Akvariet verte foret av en automat mater, 2 små doser kvar dag.
Eg har en utvendig pumpe som pumper 950 l/h.
Av lys rør er det satt inn 4*30w.
Eg trur ikke det er malle som eter opp plantane for dei lika beire glaset enn noe annet i akvariet.
Postet 01.01.07 kl 20:30
Postet 01.01.07 kl 21:24
Postet 01.01.07 kl 21:27
Postet 01.01.07 kl 21:38
Postet 01.01.07 kl 21:39
Postet 01.01.07 kl 22:08
Hadde det vert meg, hadde jeg kjøpt noen hurtigvoksende stengelplanter, siden karet er i startfasen.
Disse er ikke så dyre, de vokser fort, og du formerer lett selv, ved å knipe av toppen, stikke den rett ned i grusen så har du to planter.
Disse er fine å starte med akkurat fordi de vokser så fort.
Husk bare på at når du kjøper nye rotplanter så fjerner du alt glavaen på røttene og sprer de utover når du planter.
Javabregnen (Microsorum pteropus) skal ikke plantes i grusen, men bindes fast på steiner eller røtter. Den vil ikke trives eller dø hvis røttene dens dekkes av tett sand.
Men dette vet du kansje fra før.
Håper det går bra med plantene dine fremover
Disse er ikke så dyre, de vokser fort, og du formerer lett selv, ved å knipe av toppen, stikke den rett ned i grusen så har du to planter.
Disse er fine å starte med akkurat fordi de vokser så fort.
Husk bare på at når du kjøper nye rotplanter så fjerner du alt glavaen på røttene og sprer de utover når du planter.
Javabregnen (Microsorum pteropus) skal ikke plantes i grusen, men bindes fast på steiner eller røtter. Den vil ikke trives eller dø hvis røttene dens dekkes av tett sand.
Men dette vet du kansje fra før.
Håper det går bra med plantene dine fremover
Postet 01.01.07 kl 22:23
Rose U:
Leste innlegget ditt og selv om jeg skjønte og vet hva du mener, så kunne det misforstås litt Du skriver:
"Husk bare på at når du kjøper nye rotplanter så fjerner du alt glavaen på røttene og sprer de utover når du planter."
Det er altså steinullen og potta rundt røttene til plantene som skal fjernes, og den kastes. Det er planterøttene som skal spres utover når man planter, ikke steinullen... (Rose U kaller det glava, jeg kaller det steinull. Tror det er "steinuld" danske Tropica kaller det)
Håper ikke det gjør noe at jeg spesifiserte litt?
Leste innlegget ditt og selv om jeg skjønte og vet hva du mener, så kunne det misforstås litt Du skriver:
"Husk bare på at når du kjøper nye rotplanter så fjerner du alt glavaen på røttene og sprer de utover når du planter."
Det er altså steinullen og potta rundt røttene til plantene som skal fjernes, og den kastes. Det er planterøttene som skal spres utover når man planter, ikke steinullen... (Rose U kaller det glava, jeg kaller det steinull. Tror det er "steinuld" danske Tropica kaller det)
Håper ikke det gjør noe at jeg spesifiserte litt?
Postet 02.01.07 kl 09:22
Endret: 02.01.07 kl 09:23
Ndelle opp det eg har. Snakket litt med dyre butikken og dei sa det kunne og vere sneiler, og eg har jo hatt en liten sneile invasjon, men dei slo full retrett når min svoltne snegle etera kom på slagmarken.
Men eg har fått tak i noe snegle "gift" so e skal prøve det og å sjå om det er små snegler som ødeleger plantene det som er gale
Eller ka trur dere?
Men eg har fått tak i noe snegle "gift" so e skal prøve det og å sjå om det er små snegler som ødeleger plantene det som er gale
Eller ka trur dere?
Postet 02.01.07 kl 18:01
Øystein Andre HumbersetNdelle opp det eg har. Snakket litt med dyre butikken og dei sa det kunne og vere sneiler, og eg har jo hatt en liten sneile invasjon, men dei slo full retrett når min svoltne snegle etera kom på slagmarken. Men eg har fått tak i noe snegle "gift" so e skal prøve det og å sjå om det er små snegler som ødeleger plantene det som er gale Eller ka trur dere?
Sneglegift er potensielt svært farlig for alt levnde liv i akvariet. Styr unna er mitt råd. Døde snegler er ei potensiell giftbombe og sneglegift i seg selv er neppe bra det heller. Et akvarium er et så lite økosystem at gift er det siste det trenger.
Postet 02.01.07 kl 18:13