Hva heter denne flyteplanten?

Jeg fikk noen avleggere i posten av en vennlig sjel, og selv om bladene så helt brune og råtne ut la jeg dem i et akvarie. Fra kantene på de ødelagte bladene dukket det så ettehvert opp bittesmå avleggere. Det er visst slik de formerer seg.

Nå har noen av avleggerne blitt en hel, egen plante og jeg får endelig tatt et skikkelig bilde av dem og spurt :

Hva heter denne planten? Vitenskaplig navn?

[External Image]
Ceratopteris Cornuta
Har den selv, noen STORE noen med røtter som når helt til grusen(40cm) men synes ikke de er så pene som flyteplante. ser ikke ut som de tilpasser seg livet i overflaten min, rett og slett...
Hei og takk for svar
Men er du sikker?? Den var overhodet ikke lik mine, de bildene som finnes av den i Plantebasen her...? Den i Plantebasen ser nesten ut som gulrotgress, og ligner mer på en annen plante jeg har.
Den jeg har bilde av her i denne tråden, ser virkelig ikke ut som de i plantebasen under navnet Ceratopteris Cornuta?

Ang. flyteplanter som trives dårlig:
Jeg har ikke dekkglass, så det er mulig det går bedre med dem da.

Det er også kun et enkelt armatur over dette karet, ikke heldekkende. Det ser ut til at flyteplanter generelt misliker både dekkglass og heldekkende armaturer hos meg, fordi jeg har såpass høy vannstand. Da blir det for tett og for varmt mellom vannflaten og lysrørene, og det misliker de. Pistia har jeg prøvd mange ganger under heldekkende armatur, og de blir først gule og så råtner eller går i oppløsning hver gang.

Nå har jeg ikke dekkglass på noen akvarier lenger, og ser at flyteplantene helt klart liker det best uten Varmen blir ikke så høy da (og jeg liker ikke vannstanden så lav at vannlinjen synes nedenfor rammen).
Har du bilder av hele planten din da? Jeg er ganske sikker på at jeg har C. cornuta, men lignet ikke de første gangene jeg så den i plantebasen. mulig pga. mine ikke trives så godt enda. Stiklingene dine får er veldig lik dent minfår synes jeg...
Kan det være en plante som ikke finnes i vår plantebase...?
Jeg har fått id.forslag om CERATOPTERIS PTEROIDES også.
Den finnes det ikke noe om her i Plantebasen, ikke reg. der (og derfor ikke noe bilde heller seff).

Men et bilde av CERATOPTERIS PTEROIDES finnes her .
Og den ligner veldig, veldig på den jeg har
"Yess, den er det" tenkte jeg med en gang jeg så bildet.

Er noen enige...? Ligner mer på den jeg har lagt inn bilde av her, den jeg linker til der?
Plante som ikke finnes i AFs plantebase kanskje?
FS
Har du bilder av hele planten din da?

Den jeg har lagt ved bilde av her, er hele planten
Var det hele planten? Trodde bare det var en avlegger. Hvor stor er den da? Avleggerne til Cornuta synes jeg ligner på din plante. Hvis denne planten er stor er det vell den Ceratopterisen du linker til overfor ja...
Nytt bilde
Det er denne jeg mener er Ceratopteris Cornuta Se bilde.
Slik ser den ut hos meg.
(Har fått disse avleggerne av Håvard S. A. her på forumet, og det er et par av hans bilder som ligger på denne planten i Plantebasen her.) NB! Det er altså ikke denne jeg lurer på, men den det er bilde av i første innlegg (to ulike planter i to ulike akvarier).

De guppyene som er på bildet er ikke helt fullvoksne, ganske unge, så de er ikke så store enda (for "referansepunkt" ifht omgivelsene og str på planten).

[External Image]
Jeg bumper denne tråden litt, for jeg er fremdeles ikke sikker på hva denne planten heter. Uansett er jeg nok i ferd med å miste den... det blir liksom ikke noe særlig flere av dem, og jeg finner stadig råtne løse blader flytende. Hva gjør jeg egentlig galt?

Skulle likt å holde liv i dem... noen forslag anyone? Både til navn og til hvordan pleie de få jeg har til å spre seg litt kjappere?

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap