Blomster på sverdplanter

Jeg har fått blomster på samtlige sverdplanter i 240-litern min. Er det vanlig at de blomstrer?

Slik ser de ut:
[External Image]

Så nå skal jeg lage til nedhengt armatur, slik at dekslene slipper å stå oppe for at vi skal se blomstene
Det er ikke uvanlig i alle fall Mange velger å knipe av denne stengelen, selv liker jeg at plantene blomstrer (det er jo jaggu ikke noen av de som står ellers i stua som det gjør :p). Etter at stengelen er avblomstret, kan det dukke opp småplanter på disse skuddene. Selv lar jeg slike planter være på stengelen, til røttene er ca 5cm. Såpass må det være for at de skal greie seg selv.

Hos meg er det stort sett E.Rubin som driver med blomstring, men til gjengjeld, blomstrer den ofte. Har nå en stengel i blomst, og en med to avleggere. Ser antydning til ennå ett skudd
På tross av denne voldsomme blomstringen jeg opplever, vekser morplanten som før, har røde, fine blader, og det meste er velstand.
Eneste er vel at planten er for stor til en 375L nå
Oki, da lar jeg de blomstre, og ser hva som skjer etterpå.

Bare så pussig at samtlige sverdplanter blomstrer på likt.
Mulig det har noe med at svampen på innsuget til pumpa som driver co2-reaktoren gikk tett for et par uker siden, og at da jeg vasket den ble det fart på co2 igjen
Skal gjerne ikke mer til for å trigge planene til å blosmtre Selv ser jeg mye tettere blomstring, rett etter at jeg tilsetter masse bunnlagsnæring (8-10 laterittkuler hver 3. måned til planten min. Den er sulten :p)
Nå har det nærmest blitt overfyllt av blomsterskudd

Slik ser det ut nå i dag:
[External Image]

Lar jeg bare bladene være på stengelen en stund, for så å knipe de av og plante på nytt?
Jeg lar de i alle fall vokse på sin mors næring til de er passe store til å omplantes Mener jeg nevnte det tidligere i tråden, at jeg lar røttene blir ca 5cm lange før jeg fjerner "navlestrengen".

På min E. Rubin har jeg nå ikke mindre enn 4 "små" planter som jeg går å venter på skal bli kraftige nok til å kunne plante om.
To av disse har vel hengt på strengen i ett par måneder, og har ca 5x15cm blader. Vet ikke helt hvorfor de var så trenge med å danne røtter denne gangen, men jeg tror nok det blir flytting av disse til uka. Får da være måte på å være mammadalt
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap