Kan "Lucky Bamboo" brukes i akvarium?

Jeg har lurt en stund nå på om man kan bruke "Lucky Bamboo" (Dracaena sanderiana) i et akvarium. Har sett i et par dyrebutikker at de har brukt disse plantene. Har tenkt å bruke disse i kampfiskkaret sånn at karet får en "touch of Asia". Kan planten være giftig for kampfisken?

Link
lucky bamboo
hei har selv "Lucky bamboo" i et akvarium,Men og jeg sier det igjen MEN!! dette er overhodet ingen akvarieplante!! den er fin som sumpvekst eller overflate plante som har bare røttene i karet, undervann vil denne veksten raskt rotne bort og forurense vannet..
så mitt råd er ikke tenk tanken engang,.. prøv heller ekte vannplanter!!

Jeg har også hatt disse i akvariet. Man ser på stammen hvis den ikke takler å være under vann. Den blir da veldig gul øverst på stammen. Da bør du ta den ut, for den er i ferd med å råtne, noe som vil skape nitritt og uhygge :S
Noen av disse plantene klarer seg fint i lange perioder, særlig hvis toppen får stikke opp fra vannet.
Det som gjorde at jeg ga opp å ha dem i karet, var faktisk det at de hadde såpass med oppdrift at de løsna veldig lett fra grusen.

Når det gjelder sumpplanter i akvariet: Mange råder til at innkjøpte planter som blir identifisert som sumpplanter/terrarieplanter må ut fra karet uansett. Min mening er at hvis man velger å ikke kvitte seg med planten, så bør man iallefall følge godt med.
Begynner den å råtne, så må den fjernes med en gang.

Jeg synes ikke det er noe grunn til å fjerne en plante som trives i karet, bare fordi man oppdager at den egentlig er en sumpplante. Jeg hadde fredslilje i mange år, og den laget ikke problemer for hverken meg eller fiskene mine.
Jeg hadde ingen anelse om at dette var en plante som ikke hørte hjemme der, -og det hadde tydeligvis ikke planten heller...

Men som sagt: -Følg med!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap