Hvordan brukes Laterit granulat?

I farta har jeg kjøpt med meg jerntilskudd i pulverform og ikke kuler som jeg egentlig bruker. Gidder ikke å dra med buss for å bytte den...

Vet noen om en smart måte å få dette ned i grusen rundt røttene på plantene? Jeg frykter det vil spre seg som støv i vannet og det var ikke planen...
Du bløter det opp til en passe tynn suppe med noen teskjeer vann, finmoser det, og så suger du det opp med en sprøyte eller en pipette. Det skal være akkurat så tynt/tjukt at du såvidt greier å få sugd det opp i sprøyta. Ikke for tyntflytende altså. En slags tynn grøt.

Stikk så pipetten eller sprøyta godt nedi grusen rett ved rotstokken til planten, dytt ned så langt du vil ha det og sprøyt sakte og rolig ut passende mengde.

Vær forsiktig, ta litt og litt og flytt kanskje litt på sprøyta til andre siden av planten og gjenta. Ellers blir det for mye og det siver opp istedet.
Tipset til Mona har jeg brukt mange ganger. Det er svært viktig at alle klumper knuses, disse tetter sprøyta fort. Har selv brukt en 50ml katetersprøyte (mye tykkere spiss en de til kanyler) til dette.

Gjorde også ett forsøk der jeg blandet granulatet til en tykk grøt, og presset ut alt av luft\ vann i en sprøyte som gikk tett i tuppen. Lot dette tørke, og kunne da brekke passe biter til å dytte ned under plantene
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap