Hvilke planter har jeg kjøpt?

Kjøpte noen planter i dag, men glemte selvsagt å spørre om navnet...har sett gjennom plantebasen, men fant de ikke. Legger ved to bilder. De minste er ca. 15 cm og den største ca. 30.
Søk på vallisneria du. Er nok en spiralis den ene typen. Litt usikker på den andre, kanskje den der som kalles giant.
Er bladene på den nederste ganske harde og spisse? Står bladene opp av seg selv når planten ikke er i vannet?

Isåfall tror jeg dette er en type sumpplante som jeg ikke husker navnet på, men jeg er ikke helt sikker.
Det er en Amazonplante. ar disse selv, men kommer selfølgelig ikke på navnet i farta Sjekk litt på tropica.com Kansje du finner den der?
Den nederste ligner litt på slike egentlig for terrarier men som overlever i vann hvis de ikke får for mye av det gode ja
Det er ikke vallisneria eller amazonsverdplante.

Enig i at det er en slags sumpplante. De er vanskelige å få til å trives under vann. Husker ikke navn, men den er ganske vanlig i handelen.

aaaargh! Det beviser vel bare nok en gang at man må sjekke opp slike ting selv før man kjøper noe. Slutter snart å tro på de butikkansatte her i byen Men hva med de små på bilde nr 1? Er det også sumpplanter?
Som nevnt oppfor så er det sumpplante mest sannsynlig hvis bladene er litt stive og "tørre".
Da har jeg fått sjekket plantene. Den store er Ophiopogon jaburan og de minste er Ophiopogon japonicus. Føler meg bittelitt lurt av butikken ettersom det ikke ble nevnt et ord om at disse ikke varer mye lenger en et par måneder i karet.....
Ja, det er ganske kjipt. Men det spørs om akvarieforretningen du handlet disse hos i det hele tatt visste dette selv.

Man ser jo ofte eksempler på at butikker selger fisker som de ikke vet hva er, og derfor er det nok desverre slik at mange vet enda mindre om planter. Heldigvis er det jo slik at noen planter (spesielt fra Tropica) kommer med egne "opplysningslapper" hvor man kan få de viktigste opplysningene.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap