Kan en plante blomstre for mye?

Har en aponogeton crispus. Den har blomstret nesten uavbrutt siden tidlig i desember. Så snart den er avblomstret går det en uke - og så sender den ut en ny blomster stilk.

Hvorfor spør jeg egentlig - er ikke dette bare koselig?

Planten er begynt å skrante. Bladene er blitt bleke og lurvete.

Bør jeg la den fortsette å blomstre, eller må jeg knipse av blomsterstengelen en periode slik at den får bygget seg opp igjen?

Er det noen som kan gi råd blir jeg glad.
Blomstringen tar mye næring fra selve planten, så derfor kan deler av den bli litt pjuskete. Det er helt opp til deg om du vil ha blomst eller fine blader, men jeg ville nok ha latt planten få vokse seg litt til igjen
Gamle deler av plantene vil vel uansett tape seg med tiden, og i og med at den blomstrer så mye så regner jeg med den må ha vokst seg såpass stor at dette kan stemme?

Da kan jo litt trimming være på sin plass.
RuthA e Bakk
Har en [URLBLOCK1]. Den har blomstret nesten uavbrutt siden tidlig i desember. Så snart den er avblomstret går det en uke - og så sender den ut en ny blomster stilk. [I]Hvorfor spør jeg egentlig - er ikke dette bare koselig?[/I] Planten er begynt å skrante. Bladene er blitt bleke og lurvete. Bør jeg la den fortsette å blomstre, eller må jeg knipse av blomsterstengelen en periode slik at den får bygget seg opp igjen? Er det noen som kan gi råd blir jeg glad.


Jeg kniper alle blomsterstengler av mine Crispus. Jeg synes at det er bladene som er fine på denne planten, og jeg ser at de blir stygge om jeg lar blomstene stå.
Blomsten ser jo også ut som en deformert flaskekost, så den er jo ikke noe spesielt å se på.

Desverre må du belage deg på å knipe hele tiden, for den gir seg ikke. Jeg har noen som har sendt opp blomsterstengler hele tiden i to år nå.

Jeg klipper gamle blader når jeg ser at de blir "frynsete" og alle blomsterstengler, og da holder plantene seg veldig fine.

Mvh Rose
Rose U
Jeg kniper alle blomsterstengler av mine Crispus. Jeg synes at det er bladene som er fine på denne planten, og jeg ser at de blir stygge om jeg lar blomstene stå. Blomsten ser jo også ut som en deformert flaskekost, så den er jo ikke noe spesielt å se på. Jeg klipper gamle blader når jeg ser at de blir "frynsete" og alle blomsterstengler, og da holder plantene seg veldig fine. Mvh Rose


Takk alle.
Har tatt en razzia no og knipset vekk de styggeste bladene. Han skranter veldig. Den trenger en oppbyggende tid framover uten blomster som stjeler all næringen.

Det kan godt hende BiXen at planten er kraftig, men det må nok være under grusen.

Nå kan jeg med god samvittighet knipse vekk blomsterstilkene når de kommer. Er litt enig med deg Rose U at blomsten ser ikke særlig pen ut. Liker de lange grasiøse bladene.

Hadde blomsten ganske lenge før den begynnte å blomstre, trodde ikke da at jeg skulle få dette "problemet". Forstår ikke planten helt: det er jo liten vits i all blomstringen om den dør av utarming.
Siden planten skranter, bør du vel spandere på den f.eks laterittkuler Har selv en E.Rubin, som også blomstrer konstant (i motsetting til samtlige andre planter jeg har som skulle blomstret, enten de står vått eller ikke). Denne lar jeg drive på, den er like fin i bladene som før. Nye planter blir det også en del av etterhvert, på disse avblomstrede stilkene.

Denne planten får masse latterittkuler hver 3. måned, så det er sikkert derfor den holder seg såpass fin som den gjør
Ok Frank,
Da skal jeg sjekke om Zoobutikken har Laterittkuler ved neste besøk. Den trenger nok litt mer enn mastergrow og jern - og så kommer det jo flere planter til gode å.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap