Har noen der ute ordentlig peiling på planter?

Kunne tenkt meg å funnet navnet på de plantene jeg har i akvariet mitt, og må derfor spørre om hjelp..ved forklaring av hvordan de ser ut..og så krysse fingrene og håpe at noen gjenkjenner forklaringen og kan gi meg tips om hvilke planter det kan være så jeg kan se i plantebasen...og slipper å lete gjennom ALLE plantene...
Huff.. Beklager folkens, jeg er i tillegg veeeldig dårlig til å forklare....

1: Strå-plante, som er forholdsvis høy. Vet ikke hvor høy den kan bli, men mine er ca 20cm eller noe nå. Bladene vokser sammen, altså ut fra samme "hull" i potta liksom. Det er smale, grønne og hvite blader (nesten annenhver grønn og hvit stripe oppover på dem, med hvit ytterkant), som gjør at de er ganske lyse. Bladene er også vanskelige å nappe ut fra resten av planten liksom.. Og røttene er tykke og få. Ehm..det er vel alt jeg kan si om disse..

2: Kort blad-plante, der bladene vokser opp fra en "rot-kul" liksom (gjør at planten vokser "opp" fra potta).. Eh.. Ja, som sagt jeg er veldig dårlig til å forklare.. Veldig sprøe, korte blader, som lett knekker.. Denne planten får også utløpere som det raskt vokser små planter på. Røttene er trådaktige.. Det var vel det jeg kunne finne på å si om denne planten...
Håper noen har forstått hva jeg mener her, og kanskje kan hjelpe meg....?
Nummer 1: kanskje en Hygrophila art?
Nummer 2: kanskje en anubias art?

Du bør forøvrig fjerne pottene og vatten som plantene står i, plantene skal plantes i grusen
Takk :)
Takk for forslag på nr 1, men er dessverre ganske sikker på at nr 2 ikke er en anubias

Og forøvrig er de mye enklere å ha med å gjøre når de står i potte hehe.. Ellers vet jeg selvfølgelig at de ikke bør stå i potten sin
Det du kan gjøre er å se igjennom plantegalleriet, der er bare bildene av alle plantene. Tror kanskje plante nr 1 kan være en sumplante... Tenkte litt på cryptocoryne-planter på nr 2, men de vokser ikke særlig fort, tror jeg.
Når du kjøper plantene fra butikk følger det med en liten lapp med navn.

Håvard Støre Andresen
Når du kjøper plantene fra butikk følger det med en liten lapp med navn.


Og jeg er kjempeflink til å ta vare på disse, og huske å få de med.

Særlig :P
Enkelte forretninger importerer planter fra et svensk firma (huskar ikke hva de heter, men det er iallefall ikke Tropica). Dette firmaet er ikke særlig flink til å merke plantene sine, og de kommer som oftest assortert i forsendelsen.
Dette er iallefall hva min nermeste zoo-handler har fortalt. Dette er jo et minus, både for kunden og forhandleren, for det er vanskelig å skaffe tilveie kunnskap når ikke engang zoo-forretningen kjenner navnet på planten. :-S
Her i bartebyen har jeg ikke fått med en eneste lapp...
Aggi
Enkelte forretninger importerer planter fra et svensk firma (huskar ikke hva de heter, men det er iallefall ikke Tropica). Dette firmaet er ikke særlig flink til å merke plantene sine, og de kommer som oftest assortert i forsendelsen. Dette er iallefall hva min nermeste zoo-handler har fortalt. Dette er jo et minus, både for kunden og forhandleren, for det er vanskelig å skaffe tilveie kunnskap når ikke engang zoo-forretningen kjenner navnet på planten. :-S


Ja!! Der jeg jobber bruker vi denne forhandleren, Tropeimporten, og for å ta et grovt overslag på antall planter MED sånn lapp, så er det vel (med MYE flaks) EN av hvert slag i forsendelsen som har lapp i potten..... Og selv om vi lar lappen følge med planten opp i akvariet, så er det jo ikke alltid vi som jobber der er førstemann til å kjøpe akkurat dén planten da

Har for øvrig sjekket både Hygrophila og Cryptocoryne, men det er dessverre ingen av disse...
Har funnet ut av den ene!
Den lille er en Echinodorus parviflorus "peruensis" hvertfall!!! Så da gjenstår det kun de to lange strå-plantene. Det er altså ingen blomster på dem eller noe, kun mange blader i klynge....
Håvard Støre Andresen
Et bilde sier mer enn tusen ord:)


Jeg prøvde å legge inn bilder til innlegget, men dataen min brukte visst for lang tid på å sende forespørsel osv til at det ble noe av liksom (kjører på ISDN-linje med dårlig data).. Men bidlene kan ses inne på profilen min på 54L-akvariet, det ville blitt av de samme jeg skulle lagt inn her
Den høye planten er ens slags sumpplante som ikke står i plantebasen.

Flott plante, men jeg tror ikke den vil overleve i akvarium på sikt.
Håvard Støre Andresen
Den høye planten er ens slags sumpplante som ikke står i plantebasen. Flott plante, men jeg tror ikke den vil overleve i akvarium på sikt.


Den har overlevd i ca 3mnd allerede, så da tror jeg ikke det er noen stor fare På tide å bytte ut snart allerede uansett tror jeg, begynner å bli kjedelig hehe.. Neida.. Men takk for hjelpen, da slipper jeg hvertfall å lete gjennom databasen etter den ;
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap