Det jeg lurer på er hva kommer dette av? I bakgrunn kan dere se de andre planene og dem er grønne og fine, det er liksom dette bladet som dere ser i fokus som er tydlig missfarget og hvis dere ser ned til høyre på neste kan dere se en nyanse av dannelse til samme type alge der, foruten det er de seks andre anubias plantene like fine som den dagen jeg satt dem i. Verdiene i karet nå etter to uker er normale, der dem skal være. Lyset står på 10timer i døgnet med timer og beboerene siden start og fram til i dag er x-antall sandsnegler. Det jeg lurer på er hvilken alge dette er, hvilke tiltak jeg kan gjøre for og få det til å forsvinne og videre hva jeg må gjøre anderleses for og ikke få det igjen.. Vet jeg får gode svar :) mvh Kenneth"> Det jeg lurer på er hva kommer dette av? I bakgrunn kan dere se de andre planene og dem er grønne og fine, det er liksom dette bladet som dere ser i fokus som er tydlig missfarget og hvis dere ser ned til høyre på neste kan dere se en nyanse av dannelse til samme type alge der, foruten det er de seks andre anubias plantene like fine som den dagen jeg satt dem i. Verdiene i karet nå etter to uker er normale, der dem skal være. Lyset står på 10timer i døgnet med timer og beboerene siden start og fram til i dag er x-antall sandsnegler. Det jeg lurer på er hvilken alge dette er, hvilke tiltak jeg kan gjøre for og få det til å forsvinne og videre hva jeg må gjøre anderleses for og ikke få det igjen.. Vet jeg får gode svar :) mvh Kenneth">

Heisann, Til dere med greie på oppstart av kar og planter..

Heisann..
Startet opp et kar for 2uker siden som nå har stått for seg selv og godgjort seg mens jeg har hvert på arbeid i nord
21.02.07 ------------------------------------------------>
Ting har skjedd og jeg lurer da på et par ting anngående plantene mine jeg har her som er Anubias, Første bilde er tatt dagen etter oppstart og det andre er tatt i dag (21.02.07) og det er jo betydelg forskjell i plantefargen kan man trygt si
Det har ikke blitt noe hull i plantene kan mere se ut som "rust" kopper med nyanse av brunfarge, se bilder.
Oppstart, 02.02.07 ------------------------------------>

Det jeg lurer på er hva kommer dette av?
I bakgrunn kan dere se de andre planene og dem er grønne og fine, det er liksom dette bladet som dere ser i fokus som er tydlig missfarget og hvis dere ser ned til høyre på neste kan dere se en nyanse av dannelse til samme type alge der, foruten det er de seks andre anubias plantene like fine som den dagen jeg satt dem i.

Verdiene i karet nå etter to uker er normale, der dem skal være. Lyset står på 10timer i døgnet med timer og beboerene siden start og fram til i dag er x-antall sandsnegler.
Det jeg lurer på er hvilken alge dette er, hvilke tiltak jeg kan gjøre for og få det til å forsvinne og videre hva jeg må gjøre anderleses for og ikke få det igjen..

Vet jeg får gode svar

mvh Kenneth
Står de nedi sanden? Isåfall må du passe på at den tykke delen av roten er oppi fritt vann.
Nei, som du ser på bildet er plantene festet til steina og ingen står med røttene under fast substrat.
Det er vanlige brunalger, og det er noe som alltid dukker opp i nystartede kar etter min erfaring De er lette å bli kvitt om du vil prøve; bare gni dem bort ved å holde bladet mellom tommel og pekefinger. De vil etterhvert forsvinne av seg selv også, når karet får "satt seg" etter noen ukers drift.

Jeg har satt opp noen nystartede kar denne vinteren, etter at jeg flyttet og fikk eget akvarierom. Alle fikk brunalger etter et par ukers drift, og alle er kvitt dem igjen nå Bare skift vann som normalt og fjern det du ser om du ikke liker synet av det, men det vil som sagt bedre seg etter en periodes innkjøring.
Hvis du har ottoer i noen kar så gomler de alle brunalger på noen timer, det gjorde de hos meg Er fremdeles noen bak bakgrunnen, men jaja.
Akkurat, så det skader ikke planter over tid? Da det skal forsvinne av seg selv etterhvert?
Karet har stått og gått i 2uker nå og dette har da kommet i løpe av de ukene..
Takk for svar!
Hos meg kom det faktisk ikke på plantene. Men algene gjør at bladene ikke får lys, og dermed kan dø, så du kan jo bare kutte det bladet litt oppfor roten og vente på nytt. Men nå er ikke Anubias arten den mest lyskrevende heller som oftest så du kan prøve å ta dem vekk som mona sier.
Akkurat brunalger er så lette å fjerne at jeg heller gnir bort algene fremfor å klippe av rammede blader. Den algetypen løsner omtrent bare man tar i bladet, så det er null problem å få dem av.

Eller hvorfor ikke sette inn noe som spiser dem? Det er kanskje litt skummelt å bruke Ancistrus, ettersom den kan krepere av nitritt i et nystartet kar som ditt. I mine kar kickstartet jeg jo alle filterne med etablert filtergørr og filterstarter-bakterier, så jeg hadde fisk i med det samme.

Men bare til info: Ancistrus eeeeelsker brunalger!
De rensker et helt akvarium på maks et døgn Jeg har en enslig Ancistrus på ca 5 cm, og den reiste "on tour" fra kar til kar, og rensket dem for brunalger i den perioden det trengtes. Skal si han vokste i den perioden, så mye gode alger å gnage i seg! Han åt så han nesten ble like bred som lang

Jeg har også brukt eplesnegler til denne jobben. Har bl.a. 6 hvite små eplesnegler i en 85 liter, og de har nærmest blankpolert sverdplantene Eplesnegler er undervurderte algespisere, de er helt rå på den jobben. I en annen 85 liter så rensket en enslig lilla eplesnegle karet helt for BGA (blågrønne alger) ! *schvopp* så var det borte.
Hmmm.. Så bra da
Skal gå til innkjøp av noen eplesnegler eller ancistrus nå i løpe av uka tenker jeg, tusen takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap