Plantene blir brune!

Jeg har en del planter i karet mitt, noen av dem har ganske store blad. disse blir ofte veldig brune og jeg blir nødt til og ta de bort. Har begynt med Aquacare Plantenæring+ nå, og lurte derfor på hvor lang tid jeg må bruke det får at jeg skulle kunne se noen forbedring? Er det noen andre enkle triks for å få plantene til og vokse fortere/bedre. Er ikke såå inne på dette enda:p Kan UV lyse mitt invirke på plantenæringa?
Reflektorer bak lysrørene har gjort en stor forskjell for mine planter ihvertfall.
Belyser du akvariet ditt med UV-lys? UV-lys er bedre kjennt til å ødelege levende organismers celler og dna.
Fortell oss heller litt om hvor mye lys du har(vanlig lys), hvor mangen watt, hvilke rør, hvaslags akvarium, hvilken filtrering, hvor mye vedlikehold av akvariet, vannskifter, hvilke planter det er snakk om, hvilket bunnsubstrat du bruker osv.
Hvis ikke blir det som å skyte ut i svarte natten å si jeg har en bil, men den virker ikke. Hvorfor?
Blir de brune som i visne, eller brune som algebelegg? Hvis det er brune alger på dem, kan man lett fjerne det ved å gni på bladet. Når brune alger dukker opp, tyder det gjerne på for dårlig lys.

Hvis det er sverdplanter (Echinodorus) du har og de får visne, brune blad, så ville jeg tippe du har for lite næring i bunnlaget. Sverdplanter elsker et næringsrikt bunnlag der de kan suge opp næring med røttene. Flytende gjødning har ikke samme virkning på denne plantetypen, ettersom de trekker hoveddelen av sin næring gjennom røttene.

Kjøp noen plantegjødningskuler og stikk dypt ned i grusen eller sanden rundt plantens røtter. Det burde gjøre underverker. Dersom det er sverdplanter du har, liker de også godt tilsetting av Laterit-leire siden denne er så rik på jern. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]Laterit-kuler finnes å få kjøpt hos bl.a. Webzoo[/URL]. I tillegg kan du prøve en annen type mer allsidig næring samtidig.
Takk for svar! Jeg mente ikke at jeg brukte uv til og belyse akvariet:p Men det er en uv-sterilisator det er snakk om. Det er et 220l akvarie, med utvendig pumpe, vannskifter blir tatt annenhver uke med 25%. Bunnsubstrat har jeg ikke prøvd, men har slik flytende plantenæring fra tropica, plantenæring+ heter den vel. Har et 30w aquastar T8 10000K og et 30w Aqua-Glo. Av planter er det Ludwigia repens og Limnophila sessiliflora, der sistnevnte vokser noe besatt! Har en del andre planter også men vet desverre ikke navnet på de:s En som har laange stiker med stoore blad:p
Slengte ut et par bilder, kanskje dere vet hva den store planten heter? Og den med tynne lange blad? Ikke så lett å se kanskje pg.a oppløsningen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap