Små akvarieplanter som vokser opp over vann?
Jeg har lyst å starte en 28 liter med eplesnegler i. Karet skal bare være halvfullt med vann.
Når karet bare skal være halvfyllt med vann (for at eplesneglene skal ha et sted å legge eggene sine; oppover glasset), tenkte jeg plutselig at det hadde vært fint å ha et par planter oppi der som kan vokse opp over vannflaten. Den første jeg tenkte på var Echinodorus Ozelot, men den blir naturligvis altfor stor. Det blir de fleste av plantene jeg kom på
Det vil jo bli veldig fin og fuktig luft under dekkglasset, karet skal dekkes godt til i utskjæringene til hjørnene også (hullene for fòring og slange) så ikke sneglene rømmer.
Har noen forslag til planter som vil vokse videre over vannflaten, og kan brukes i et så lite kar?
Når karet bare skal være halvfyllt med vann (for at eplesneglene skal ha et sted å legge eggene sine; oppover glasset), tenkte jeg plutselig at det hadde vært fint å ha et par planter oppi der som kan vokse opp over vannflaten. Den første jeg tenkte på var Echinodorus Ozelot, men den blir naturligvis altfor stor. Det blir de fleste av plantene jeg kom på
Det vil jo bli veldig fin og fuktig luft under dekkglasset, karet skal dekkes godt til i utskjæringene til hjørnene også (hullene for fòring og slange) så ikke sneglene rømmer.
Har noen forslag til planter som vil vokse videre over vannflaten, og kan brukes i et så lite kar?
Postet 12.03.07 kl 12:19
Hva med anibias? Kanskje ikke helt planten for deg (kan ikke minnes å ha hørt deg nevne denne type plante engang :p).
Hadde selv anubias stående med kun røttene ned i karet jeg hadde slamkrypere i, og den trivdes noe helt enormt med å kun være fuktig på bladene
Men selvsagt måtte jeg jo begynne å gjøre vannet brakk, og da gikk det som det måtte gå.
Hadde selv anubias stående med kun røttene ned i karet jeg hadde slamkrypere i, og den trivdes noe helt enormt med å kun være fuktig på bladene
Men selvsagt måtte jeg jo begynne å gjøre vannet brakk, og da gikk det som det måtte gå.
Postet 12.03.07 kl 15:51
Kansje en rot med Riccia og Juletremose som du setter på skrå fra bunnen og helt opp til dekkglasset ved bakveggen.
Begge disse plantene vokser over vann hvis man har tett dekkglass over.
Ricciaen vokser godt over vann om ikke luftfuktigheten er så veldig høy også. Den endrer fasong over vann, og blir kraftigere og forgrener seg ikke så tett.
Begge disse plantene vokser over vann hvis man har tett dekkglass over.
Ricciaen vokser godt over vann om ikke luftfuktigheten er så veldig høy også. Den endrer fasong over vann, og blir kraftigere og forgrener seg ikke så tett.
Postet 12.03.07 kl 17:13
Det meste av de plantene vi kjøper som akvarieplanter er i virkeligheten sumpplanter som vi dytter under vann. Plantene ser ofte anderledes ut over vann, bladene får en annen fasong.
I ett kar med dekksglass tror jeg du kan få det meste til å trives.
Selv har jeg erfaring med følgende planter i åpent kar, (uten dekkglass)
Anubias Nana: Ser omtrent likedann ut over som under vann, blomstrer over vann! Jeg har min stående ved siden av en "foss" laget av ei sirkulasjonspumpe.
Javamose. Meget tett og fin og dekorativ over vann.
Hydrocotyle leucocephala vokser som ugress over og under vann. Overvannsbladene mye pener enn undervannsbladene, blomstrer over vann.
Dragena.... (lucky bamboo) ekte sumpplante.
Hygrophilia ett eller annet, egentlig ikke pen over vann....
Andre stilkplanter har jeg ikke fått til, kanskje dette skyldes at i åpent kar uten dekksglass varierer vannstanden mellom hvergang jeg etterfyller fordampet vann? Kanskje lettere å få til overvannsblader i kar hvor vannspeilet er konstant.
I ett kar med dekksglass tror jeg du kan få det meste til å trives.
Selv har jeg erfaring med følgende planter i åpent kar, (uten dekkglass)
Anubias Nana: Ser omtrent likedann ut over som under vann, blomstrer over vann! Jeg har min stående ved siden av en "foss" laget av ei sirkulasjonspumpe.
Javamose. Meget tett og fin og dekorativ over vann.
Hydrocotyle leucocephala vokser som ugress over og under vann. Overvannsbladene mye pener enn undervannsbladene, blomstrer over vann.
Dragena.... (lucky bamboo) ekte sumpplante.
Hygrophilia ett eller annet, egentlig ikke pen over vann....
Andre stilkplanter har jeg ikke fått til, kanskje dette skyldes at i åpent kar uten dekksglass varierer vannstanden mellom hvergang jeg etterfyller fordampet vann? Kanskje lettere å få til overvannsblader i kar hvor vannspeilet er konstant.
Postet 12.03.07 kl 17:30
Endret: 12.03.07 kl 17:31
Rose UKansje en rot med Riccia og Juletremose som du setter på skrå fra bunnen og helt opp til dekkglasset ved bakveggen.
Ah, der sa du noe. Jeg har jo masser av Riccia, og jeg ser jo at den gjerne kryper opp på land i noen kar. Den har vokst på bakgrunnen og "krabbet" oppover den over vannlinjen. Ser at den også klorer seg fast på en rot som stikker litt over vannet i et annet kar, og ser ut til å trives med det
Ok, da blir det iallefall Riccia.
Juletremose vet jeg ikke hvor man får tak i, så den kan bli litt vrien.
Men PS!
Kom til å tenke på noe... eplesneglene spiser jo andemat med stor appetitt. Vil de ikke sette til livs Ricciaen også, den er jo så liten og passelig munnfull for en eplesnegle? Slurp som spaghetti?
Postet 12.03.07 kl 18:00
Jeg har mange eplesnegler i 375 literen min, og der er det endel Riccia. jeg ser ikke at de spiser på noen planter.
Men, jeg kan jo ikke garantere noe. Eplesnegler er noen rare vesner som oppfører seg forsjellig fra akvarium til akvarium.
Mange ganger har jeg trodd at jeg hadde like forhold i to kar, men så har oppførselen til Eplesneglene vist meg så ikke er tilfelle.
I det ene kan de "rase" rundt å smake på alger overalt, mens i det andre ser man så vidt at de rører seg men følehornene godt inne, til og med uten fisk.
Men, jeg kan jo ikke garantere noe. Eplesnegler er noen rare vesner som oppfører seg forsjellig fra akvarium til akvarium.
Mange ganger har jeg trodd at jeg hadde like forhold i to kar, men så har oppførselen til Eplesneglene vist meg så ikke er tilfelle.
I det ene kan de "rase" rundt å smake på alger overalt, mens i det andre ser man så vidt at de rører seg men følehornene godt inne, til og med uten fisk.
Postet 12.03.07 kl 18:14
Postet 12.03.07 kl 18:17
Postet 12.03.07 kl 18:35