Anubias dør
Denne, eller rettere sagt disse, anubiasplantene har jeg hatt i evigheter.
I dag tidlig når jeg ga dem mat, så trivdes denne planten like godt som alltid.
Ved kveldsmat er de fleste bladene blitt hullete og stygge.
Jeg skjønner absolutt ingenting, dette er jo den mest hardføre planten som finnes!
Ikke skal fisker spise av den heller. Og det tror jeg på, for x antall planter har blitt fortært her i gården, mens anubiasen har vært der siden tidenes morgen.
Testet selvsagt vannet sporenstreks, null problemer der heller.
Hvorfor??
(Deler av Skruvallisneria har også blitt gjennomsiktig, men denne har jeg slitt med av og til)
I dag tidlig når jeg ga dem mat, så trivdes denne planten like godt som alltid.
Ved kveldsmat er de fleste bladene blitt hullete og stygge.
Jeg skjønner absolutt ingenting, dette er jo den mest hardføre planten som finnes!
Ikke skal fisker spise av den heller. Og det tror jeg på, for x antall planter har blitt fortært her i gården, mens anubiasen har vært der siden tidenes morgen.
Testet selvsagt vannet sporenstreks, null problemer der heller.
Hvorfor??
(Deler av Skruvallisneria har også blitt gjennomsiktig, men denne har jeg slitt med av og til)
Postet 22.03.07 kl 00:22
De krever så og si ikke lys, og de fleste krever ikke bunnæring. Krever at den tykke delen av roten er i fritt vann (om det er typen som har den), og ellers vanlig næring. Siden det skjedde så plutselig skulle en jo tro det var noe slags fisk eller snegle som gjorde dette, men det var jo litt raskt for de også. Siden du har problemer med andre planter kan det tyde på at de mangler noen grunnstoffer. Hva bruker du som plantenæring?
Postet 22.03.07 kl 00:52
Endret: 22.03.07 kl 00:53
Den tykke delen er over sanden, sjekket det også siden det var eneste begrunnelsen jeg kunne finne her i plantebasen...
Jeg bruker co2 plant en gang i uka, pluss ferrogan fluid daglig. og "ukentlig" var på mandag.
Kan det ha noe med at jeg byttet bunnsubstrat på mandag? Det gikk helt fint i 63 literen, har samme plante og sand der.
Litt merkelig at fiskene plutselig skal begynne å spise av anubias når de aldri har gjort det før?
Edit: bruker Nutron flora og co2 plant om hverandre, altså annenhver uke.
Jeg bruker co2 plant en gang i uka, pluss ferrogan fluid daglig. og "ukentlig" var på mandag.
Kan det ha noe med at jeg byttet bunnsubstrat på mandag? Det gikk helt fint i 63 literen, har samme plante og sand der.
Litt merkelig at fiskene plutselig skal begynne å spise av anubias når de aldri har gjort det før?
Edit: bruker Nutron flora og co2 plant om hverandre, altså annenhver uke.
Postet 22.03.07 kl 15:09
Endret: 22.03.07 kl 15:11
Tja, jeg har flytta og rota litt på Anubias uten at det har gjort noe, spørs hvilken type du har. En av dem trenger vel bunnæring også og er litt annerledes enn de andre. Men som du allerede vet krever de knapt noenting, så det er et merkelig problem. Forøvrig bruker du nokså mye mer næring enn meg Mulig det er overkill hvis du ikke følger opp med like mye lys og co2.
Postet 22.03.07 kl 15:16
Postet 22.03.07 kl 20:26
Kort forklart så krever fotosyntesen til plantene CO2, lys og en hel rekke med forskjellig næring. I et akvarie vil det noen ganger være mye god næring i bare vannet i seg selv (bla. nitrat), men vi tilsetter jo også næring for å dekke inn diverse annet de trenger, bla. jern, magnesium osv. Noen setter også inn nye lysrør, som meg, for å gi mer og mer riktig lys.
Da ser du at det mangler noe, nemlig CO2. Det tilsetter ikke jeg, og resultatet er at plantens utvikling blir begrenset av CO2ens "takmengde", og lys og næring som er over denne balansen hvor CO2 ligger blir egentlig bare overflødig (det er algene glad for). Men for noen er lys mer viktig, og for noen er næring mest viktig, så det varierer jo. Anubias er derav en som trives best med lite lys, og krever heller ikke så mye annet, men betyr det at den dør med for mye lys? Nei det tror jeg neppe
Det som derimot kan ha skjedd hos deg er at det har vært et svakt lag med alger på bladene en stund, og at den ikke har fått lys på de plassene og dermed har blitt såpass svekka over lengre tid at det bare forsvant nå. Men det vet ikke jeg
Da ser du at det mangler noe, nemlig CO2. Det tilsetter ikke jeg, og resultatet er at plantens utvikling blir begrenset av CO2ens "takmengde", og lys og næring som er over denne balansen hvor CO2 ligger blir egentlig bare overflødig (det er algene glad for). Men for noen er lys mer viktig, og for noen er næring mest viktig, så det varierer jo. Anubias er derav en som trives best med lite lys, og krever heller ikke så mye annet, men betyr det at den dør med for mye lys? Nei det tror jeg neppe
Det som derimot kan ha skjedd hos deg er at det har vært et svakt lag med alger på bladene en stund, og at den ikke har fått lys på de plassene og dermed har blitt såpass svekka over lengre tid at det bare forsvant nå. Men det vet ikke jeg
Postet 22.03.07 kl 21:17
Postet 22.03.07 kl 22:28
Postet 22.03.07 kl 23:00
Postet 22.03.07 kl 23:02