Riccia og SAE... Vil ricciaen gro sammen igjen?

Kjøpte meg en pen klatt med riccia her om dagen. Fikk tips om å være forsiktig med slamsuging og slikt, siden den lett løses opp... Ja det var greit...
Men aaargh... jeg glemte å trene SAE'ne (siamesiske algeetere) til å holde seg unna... For de elsker å stelle med plantene. Svinser rundt og luker bort alger og slikt. Det er de flinke til. Har ikke sett en eneste algetråd på plantene på lang tid.

Men nå flyter det altså pent separerte og lukede ricciatråder rundt på toppen av karet..

Nei og nei... Jeg som hadde gledet meg til å få riccia i hus...

Så var det spørsmålet... Tar det lang tid før det gror sammen igjen dersom jeg flytter det til et kar uten flittige SAE'r?
Det vil alltid løsne endel riccia fra plenen både med og uten SAE.

Riccia vokser svært raskt, ja. Jeg kombinerer riccia og tenellus. Det vokser tett og fint sammen på tross av digre sae. Mosen som flyter opp selger jeg videre eller gir bort.
Håvard Støre Andresen
Mosen som flyter opp selger jeg videre eller gir bort.

GJØR du virkelig det??? *Blafrer intenst med øyenvippene, her!!!*
Da må du ENDELIG huske å legge det ut på kjøp/salg her!!!
Må ha det, bare må ha det.
Jeg hadde det kun i flytende form, så det ble desverre et innmari rot da SAE'ne skulle rense opp i disse... Over halve flaket løste seg opp. Jeg håper jo at de løse flisene samler seg i et hjørne av karet sånn at det vokser seg tett igjen...
De gjør det ofte hos meg. Via vannbevegelsene i overflaten har ting en tendens til å samle seg i bestemte deler av karet, og mosebitene flyter da gjerne i samme retning. Kan hende de samler seg i flere flak, eller en stor. Får de ligge i fred da, så vender den seg mot lyset igjen og etter en stund ser den "normal" ut igjen

Den vokser ganske fort, så ikke fortvil om ikke alt er samlet i èn stor nå. Da blir det bare flere flytende, pene mosedotter i store flak etterhvert Et par små tråder kan vokse seg til en stor dott som dekker halve karet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap