Identifikasjon av plantene i 96-literen

Det aktuelle karet er dette:

Forsøker i denne tråden å få innspill på hva som er hva i akvariet.

Alle tilbakemeldinger på feil/ rett ID mottas med takk!
Plante nr 1 er jo Ceratophyllum demersum (hornblad), så den er grei.

Plante nr 2 er en anubias barteri, men hva skiller a. barteri barteri fra a. barteri "nana", egentlig? Er det bare høyden? Eller noe jeg kan se på pladformen eller liknende?

Er nr 3 Bacopa monnieri, slik jeg tror?
Nr 4: Dette er tynne gress-strå.... men hva heter det tro?

Nr 5: Er jeg usikker på, men har foreløpig satt merkelappen Micranthemum umbrosum på denne. Kan det stemme?

Plante nr 6 får flere bilder her, fordi den har endret seg så utrolig mye siden innkjøp for to måneder siden.

Her vil jeg svært gjerne ha noen tips om hva planten heter, slik at jeg kan fpå den til å trives bedre. Det første bildet viser hvordan den var ved innkjøp, det siste hvordan den er per i dag....
Denne planten (nr 7) er også ukjent for meg.... det eneste jeg finner i basen som kan likne litt, er egeria najas, men stiller meg veldig tvilende til om det er denne.....

Nr 9 er definitivt en Egera densa (vasspest)

Nr 10 Antar jeg er en spinkel utgave av Myriophyllum tuberculatum "red" ?

(Flere bilder av planter kommer i denne tråden.. i morgen antar jeg )
Liz H
[B]Nr 5[/B]: Er jeg usikker på, men har foreløpig satt merkelappen [I]Micranthemum umbrosum[/I] på denne. Kan det stemme?

Kan nok stemme det ja Hvis ikke synes jeg også den lignet litt på hydrocotyle leucocephala eller bacopa carolinianamen det ser du jo best selv.

Den eneste forskjellen på anubias barteri "barteri" og anubias barteri "nano", er at barteri er større enn nano. Jeg har begge typene i akvariet mitt, og er veldig fornøyd med det. Synes det er flott å se på den samme planten bare i to forskjellige høyder.

Ellers hadde du vel egentlig svarene på spørsmålene dine selv
Nr 6 kan likne Rotala wallichii. Den er ganske krevende, du får den neppe til å trives bra uten et akvarie med mer enn standard belysning og co2.
Takk for svar så langt :)
Tror Kjetil har rett i nr 6- at det er rotala wallichi. Akvariet den står i har ekstra belysning og CO2, men jeg har hatt problemer med ustabilitet i CO2-tilførselen, så det er nok derfor den er litt pjusk. Kan hende den tar seg opp når jeg stabiliserer CO2'en da

Snuffeline:
Takk for alle svarene
Nr 4 er definitivt ikke en dvergsverdplante - stråene er tynnere enn dette, som (hule?) gress-strå.

I mangel på andre passende forslag, fortsetter jeg å holde en knapp på Micranthemum umbrosum på nr 5 - bladene er i alle fall mindre enn på bacopa og hydroctyle-artene.

Noen som har en ide om hva nr 7 kan være?

Takk for svarene deres - håper dere holder ut med meg i noen planter til
Nr 11:
Den ene her er kjøpt som Cabomba aquaticaca, den andre som Limnophilia sessiliflora - men jeg synes begge ser rimelig like ut *forvirret* Hvilken av plantene er det mon tro?
Hvordan ser jeg forskjellen på disse to artene?

Nr 12 - ser ut som en bitteliten variant av nr 5 - utrolig ørsmå blader.... er det denne som heter Hemianthus callitrichoides "Cuba" ? Eller er det flere liknende småplanter?

Nr 13 er en type echinodorus... men hvilken? Den er ikke spesielt storvokst av seg. Nye blader er rødfargede.
Det nærmeste jeg finner til plante nr 14, er Alternanthera reineckii "roseafolia (Pink)" - men jeg synes alle bilder jeg ser viser en plante som har større og bredere planteblader enn denne har....derfro er jeg usikker på om jeg har identifisert denne korrekt. Kan noen bekrefte eller avkrefte at det er denne?

Nr 15 og 16 er ikke noe problem - riccia og javamose :p (Poster dem likevel for at tråden skal inneholde full oversikt over plantene i dette karet)
Nr 17 er nok en plante som har endret karakter svært mye siden innkjøp, og som neppe trives særlg godt :p
Det første bildet viser slik den var ved innkjøp for ca 2 måneder siden, det siste viser hvordan den er i dag......

Men - hva heter den???
Den siste, nr 19 kommer her. Det må vel være Nymphaea lotus (zenkeri) "Red"? Selv om den bare er noen få centimeter? Jeg innbilte meg liksom at disse hadde stooooore blader?
Den observante leser vil se at det mangler ett tall her, nr 8. Den trenger imidlertid ingen identifisering, det er en Hydrocotyle leucocephala
Hei

Jeg tror nummer 4 er Eleocharis acicularis, eller muligens Eriocaulon cinereum, men den er litt lysere nede ved rota, og sjeldnere å se.

Nummer 12 ligner på en H.M. "cuba" på de øverste tre bladene, men er det den du har der, så sliter den.

Nummer 17 ser ut til å vere en Ludwigiaart.
Takk for svar, Rose U
Jepp - Nr 12 sliter veldig.... Men helt hvorfor, har jeg ikke fått klarlagt. Mulig den trives med annet substrat enn det jeg har?

Har googla litt og kikka på bilder av Eriocaulon cinereum nå, og jeg tror neppe nr 4 er den. Det må nok være en Eleocharis-art. Men om det er e. parvula eller e. acicularis vet jeg ikke....

det er som du sikkert har sett, både hummer og kanari i dette akvariet. En del av det er kommet for å bli, mens det som ikke tar seg opp blir kastet ut. Enkelte av plantene har da også kommet fra ytterst små avleggere, så det har vært spennende å se hva som har kommet fram fra stilkene etterhvert
Liz H
Takk for svar, Rose U :) det er som du sikkert har sett, både hummer og kanari i dette akvariet. En del av det er kommet for å bli, mens det som ikke tar seg opp blir kastet ut. :D

Jeg har brukt den metoden selv jeg. Fylle på med mange arter, og kaste ut de som skranter, og fylle på med de som klarer seg. Fungerer egentlig flott. 480 literen min er et slikt kar.

I det siste er jeg blitt mer "nerdete" i måten jeg holder akvarium på.
Jeg ser en pen plante på nettet, leser alt jeg kan komme over om den, spesialbestiller planten, og setter opp akvarium med forhold som passer akkurat denne planten.

Tror det må være et lite snev av galskap involvert

Jeg tror det er en smule galskap involvert for de fleste av oss i denne hobbyen jeg - men det er en positiv galskap da! Gleder med til "en vakker dag" når jeg kan sette opp et hardcore plantekar med skikkelig CO2-anlegg!

Foreløpig må jeg nok nøye meg med low tech-varianten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap