Nå har jeg leita - Plante - grønn med hvite striper langs kantene

Bladene er slanke og lange, de er grønne i midten og hvite langs kanten - litt sånn stripete - minner om en *ananas stueplante *

FINNER den ikke i databasen - eller kanskje jeg ikke fikk den med meg - noen som kan hjelpe ?
Jeg tipper det ikke er en akvarieplante i det hele tatt, men en stueplante. Ofte selges slike i akvariebutikker. De har ikke særlig langt liv under vann, de holder en stund før de så begynner å råtne.

Jeg mistenker at din er av en slik type. Er bladene litt stive, kanskje en smule harde til planteblad å være? Har sett slike som du beskriver i den lokale dyrebutikken, og det er ikke akvarieplanter....

Det hjelper hvis du tar et bilde.
ååå - stueplante ja ???
mona o
Jeg tipper det ikke er en akvarieplante i det hele tatt, men en stueplante. Ofte selges slike i akvariebutikker. De har ikke særlig langt liv under vann, de holder en stund før de så begynner å råtne. Jeg mistenker at din er av en slik type. Er bladene litt stive, kanskje en smule harde til planteblad å være? Har sett slike som du beskriver i den lokale dyrebutikken, og det er ikke akvarieplanter.... Det hjelper hvis du tar et bilde.


Ja bladene er litt stive og harde, men er det ikke *farlig * å sette slike i karet da ?
Farlig og farlig... det er kanskje enkelte stueplanter som er litt smågiftige. Men om akkurat denne du har er det, aner jeg ikke. Vil ikke male fanden på veggen for deg heller

Den vil uansett ikke leve særlig lenge helt nedsenket i vann, og da råtner den jo. Det er det som kan ødelegge vannkvaliteten, om man ikke følger helt med og fjerner den når den begynner å råtne.

Personlig ville jeg aldri satt stueplanter i akvariet, nettopp fordi de ikke er tilpasset et liv under vann og man vet aldri hva slags giftighet den kan ha og hvilken virkning det kan ha på fiskelivet eller hos f.eks. snegler og reker.

Du har ikke mulighet til å legge ut et bilde da?
Bilde
*host hark * fikk meg et flott nytt camera til jul, og skulle være såååå fornuftig å legge ledninger og lader på en VELDIG lur plass...........................................................Siden har ingen sett det * sukk * men skal LEITE i påska =)))
Det jeg har sett i zoobutikken, og som jeg mistenker din plante for å være, er topper av Dracaena sanderiana. De kalles ofte for "Lucky Bamboo" av en eller annen grunn. Denne finnes i en variant med hvite striper eller kanter på bladene, men også i en helgrønn variant.

Som potteplante lages den ofte med stamme, men tar man toppskuddene og planter dem, tar det noen år før den utvikler stamme som stueplante. Det er toppene de selger som akvarieplanter.

Dracaena sanderiana er giftig for husdyr som katt.... Hvilken effekt de kan ha på livet i et akvarium er uvisst, men jeg ville tatt den ut først som sist.
Du får se på linken ovenfor og se om det kan stemme at det er denne planten.

Ofte ser man den helt vanlige Fredsliljen, en veldig vanlig stueplante, som selges som akvarieplante også. Fatter ikke hvorfor! Det finnes da hundrevis av akvarieplanter å velge mellom, så hvorfor tar mange dyrebutikker inn potteplanter istedet og selger dem som akvarieplanter?? For at folk skal komme tilbake og bruke mer penger på planter når de har råtnet??
=)
mona o
Det jeg har sett i zoobutikken, og som jeg mistenker din plante for å være, er topper av [URLBLOCK1]. De kalles ofte for "Lucky Bamboo" av en eller annen grunn. Denne finnes i en variant med hvite striper eller kanter på bladene, men også i en helgrønn variant.


Den ligner - men NEI det er ikke denne........* må se og finne kameraledningen altså ....irritert av eget svimehue *

Bladene er enda smalere og STIVERE en denne , og det er mere stukkatur av striper i min........
Er det denne?

Hadde en slik en stund, men er ikke en akvarieplante nei.

Døde etter 6 -7 uker mener jeg å huske.
nei
Mats Hansen
Er det denne? Hadde en slik en stund, men er ikke en akvarieplante nei. Døde etter 6 -7 uker mener jeg å huske.


Ikke den heller *ler*
Sannsynligvis lettere å finne ut hva slags plante det er snakk om på et(stue-)planteforum....
Den Dracaena-planten jeg linket til finnes i mange varianter og noen underarter, fra brede bølgete blad til lange og helt smale/tynne.

Dracaena marginata og Dracaena godseffiana for eksempel.

Det er nok best du får lånt et kamera, det blir bare masse gjetting ut av det blå ellers

Det kan jo være en sump-plante du har fått deg.
For eksempel Acorus Variegatus. Den kan brukes i terrarier og paludarier (halvt sump - altså ikke helt nedsenket)

[External Image]
den ligna
men ikke helt den heller, Butikken jeg handla hos åpner klokka 14 - GJETT hvem som skal ringe =)))

leter frebrilsk på nettet her *ler*
Acorus


Spraglet kjempesøtegress ( Glyceria maxima variegata)
Høyt vakkert sivlignende, stripet gress. Trives og formerer seg raskt. Voksested fra 0-15cm dypt. Høyde 50-100cm. Denne bør være i alle dammer og sumpsoner. Hardfør


denne har altså jeg - så er det å finne ut hvordan den trives UNDER vann og ikke bare i vannkanten =)

http://www.tropex.no/varebilder/planter/1190.jpg

Acorus calmus
mona o
Det kan jo være en sump-plante du har fått deg. For eksempel [URLBLOCK1]. Den kan brukes i terrarier og paludarier (halvt sump - altså ikke helt nedsenket) [IMG]http://www.underwater-world.de/catalog/images/GestreifterKalmus.jpg[/IMG]


Hadde rett du Mona =)
Hvordan har det gått med denne planten?

Jeg hadde tenkt å kjøpe en slik i går, men utrolig nok klarte en liten gutt å kapre den akkurat da jeg var og hentet ekspeditøren... Temmelig snålt, ettersom vi var de eneste kundene i butikken!

Den så ihvertfall veldig fin ut i butikken!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap