karse i akvariet?

jeg skal snart innrede mitt 200 litersakvarium, å kom til å tenke på det: Kan jeg bruke karse å plante i sanda i akvariet?
men når jeg tenkte over ideen senere lurte jeg på om dette skaper mange partikler i vannet (ikke att det spiller en rolle, alt blir jo filtrert på 1 min) eller om guramiene river det opp.
da fikk jeg sjokk når jeg tenkte på: Kan plantene bli sugd opp av pleco å kvele han?
men dette må vel plantes før det kommer vann i akvariet?

er litt i knipe nå, kan dette funke eller vil det bare plage fisken?
å, hvis det funker, må jeg eller i så fall hvordan kan jeg rense sanda med heverten?
Jeg ville ikke prøvd med vanlig karse... Men får du tak i frø fra brønnkarse, så kan du alltids forsøke... Brønnkarse er en sumpplante. Du sår den i potte først, og når dette er blitt en plante, så kan du sette det ut i akvariet. Hvis du ser at det begynner å råtne, så bør du ta det ut igjen...
Jeg synes ikke dette var noen god ide.

Land og sumpplanter er ikke beregnet til å leve helt under vann for lang tid av gangen. Mange av de mer hardføre, kan klare seg i noen uker, og av og til et par måneder, men de vil før eller senere begynne å råtne.

Når planter råtner, vil de forgifte vannet.
Selv om plantedelene blir sugd inn i filteret, vil de allikevel avgi skadelige stoffer ettersom de blir brutt ned.

Det beste er å skaffe seg ekte akvarieplanter.
Det er mulig å skaffe seg ganske billige planter på kjøp og salg her på forumet, eller å melde seg inn i en akvarieklubb, og der bytte planter med andre medlemmer.
ok
vell vell, var nok ikke en av mine få gode ideer det der.
men smart jeg skrev denne da før jeg prøvde det selv.
glad jeg fant akvaforum.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap