Blasse farger på planter

Har noen planter som er litt blasse i fargene, dvs. at noen få er ganske gjennomsiktige og noen er brun i tuppene. Dette gjelder spesielt sverdplanten vår. Karet er ganske nyoppstartet ca. 14 dager siden, og vi la et lag med næringssubstrat under grusen ved oppstart. Fikk anbefalt på en dyrebutikk i dag å benytte Tetraplant - PlantaMin. Er det noen vits da vi har næring i bunnlaget? Er det noen planter som heller vil ta opp næringen fra bladenen istedet for røttene?
Kan nevne at belysningen er 2x18W med reflektorer og akvariumet er Juwel Rio 125 liter.
Nyplantede planter sliter ofte litt, siden de mangler\ har skader på røttene. Dette kommer seg etterhvert, om forholdene er lagt til rette for planten.

Bunnlagsnæring er meget viktig for sverdplanter, som tar opp det aller meste av næring fra bunnlaget.
Den flytende plantenæringa er ikke mye å satse på... Har bruk en del av denne selv, med svært dårlig plantevekst som resultat.

Belysningen din kunne vært bedre, 36W på 125L er ikke spesielt mye... Velg derfor planter som ikke er spesielt lyskrevende.
Heia.
Det som står på lysrørene er F30T8 30w 6500 k.
Jeg har to rør som er ca 1 meter.
Har lysene stående på ca 10 timer i døgnet.

Jeg prøvd å søke litt for å finne ut hvilken planter jeg har. Sverdplanten
er nok den som er mest blass i fargen. Jeg har også en som heter
Limnophila sessiliflora denne blir ikke blass men den vokser ikke noe særlig og den slipper masse små deler hele tiden. så det ligger å flyter.
( de i dyrebutikken sa at dette var en lett plante å den skulle ikke slippe deler)
Hygrophila polysperma skulle også være en lett plante men den vokser nesen ikke noe.

Skulle gjerne ha tatt bilder av akvariet men har ikke satt meg inn i hvordan man gjør det ennå
wenche kvam bogstrand
Heia. Det som står på lysrørene er F30T8 30w 6500 k. Jeg har to rør som er ca 1 meter. Har lysene stående på ca 10 timer i døgnet.
Om røret ikke er utslitt, er dette ett helt kurant rør (dagslys-etterligning).

Forsøk å gi plantene noe bunnlagsnæring, f.eks Laterittkuler, ellet JBL sitt svar på laterikttkuler.
Spesielt sverdplanter må jeg bruke ganske mye bunnlagsnæring for å få i den veksten jeg ønsker.
wenche kvam bogstrand
Hygrophila polysperma skulle også være en lett plante men den vokser nesen ikke noe.

Denne trenger nesten bare bra lys for å vokse. Vokser veldig bra hos meg om den står i midten slik at den får mye lys.

Sverdplanter trenger vel som Frank nevner bunnæring, men det kan hende at du bare må kutte døde blader og la den gro nye hvis de ser dårlige ut. Slik er det jo med mange planter. Man må la noe dø for å få pene nye.
Lysrørene mine er helt ny, kjøpte nytt akvarie des-06 så rørene skal være bra. Er detnoen andre lette/ fortvoksene planter dere kan anbefalle ?
Jeg ble anbefalt flytene ernæring fra dyrebutikken så den bruker jeg men skal ta og prøve de kulene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap