Er dette juletremose?
Jeg kjøpte for en tid siden noe som var merket som javamose på rot.
I flere måneder har denne mosen grodd ned av alger i karantenekaret mitt, og den har ikke vokst i det hele tatt, noe som ikke ligner javamosens måte å vokse på.
Men de siste ukene har den plutselig begynt å vokse, og spre seg, og jeg synes den ligner mer og mer på juletremose. (som jeg bare har sett på bilde)
Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte?
I flere måneder har denne mosen grodd ned av alger i karantenekaret mitt, og den har ikke vokst i det hele tatt, noe som ikke ligner javamosens måte å vokse på.
Men de siste ukene har den plutselig begynt å vokse, og spre seg, og jeg synes den ligner mer og mer på juletremose. (som jeg bare har sett på bilde)
Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Postet 17.04.07 kl 21:47
Endret: 17.04.07 kl 21:50
Postet 17.04.07 kl 21:49
Wow, den var flott!
Kan desverre ikke svare deg på det du lurer på, men jeg kan fortelle at jeg har også noe som er kjøpt inn som javamose, og som forgrener seg på samme måten, dog ikke fullt så tett. Kanskje den endelig har fått overtaket på algene?
Er det ikke slik at hvert eneste ledd av en mosestilk kan vokse videre til en ny stilk, og deretter forgrene seg?
Kan desverre ikke svare deg på det du lurer på, men jeg kan fortelle at jeg har også noe som er kjøpt inn som javamose, og som forgrener seg på samme måten, dog ikke fullt så tett. Kanskje den endelig har fått overtaket på algene?
Er det ikke slik at hvert eneste ledd av en mosestilk kan vokse videre til en ny stilk, og deretter forgrene seg?
Postet 17.04.07 kl 21:55
Inaktiv bruker
Jepp
Postet 17.04.07 kl 22:00
Jeg synes det er litt vanskelig å finne ut av de forskjellige mosene.
Det er ikke alltid en får riktig art når en bestiller gjennom butikk, og de latinske navnene er brukt veldig lemfeldig på nettet.
Ser ut som om de lærde strides når det gjelder artbestemmelse av de forskjellige mosene.
Jeg lurer egentlig på om dette er en litt spesiell vekstform av Taxiphyllum barbieri "javamose". Den blir seende litt forsjellig ut, alt etter forholdene i karet.
At det er Vesicularia montagnei "Juletremose", eller at det er Taxiphyllum sp. "Peacock Mose"
Det er ikke alltid en får riktig art når en bestiller gjennom butikk, og de latinske navnene er brukt veldig lemfeldig på nettet.
Ser ut som om de lærde strides når det gjelder artbestemmelse av de forskjellige mosene.
Jeg lurer egentlig på om dette er en litt spesiell vekstform av Taxiphyllum barbieri "javamose". Den blir seende litt forsjellig ut, alt etter forholdene i karet.
At det er Vesicularia montagnei "Juletremose", eller at det er Taxiphyllum sp. "Peacock Mose"
Postet 17.04.07 kl 22:13
AggiWow, den var flott! Kan desverre ikke svare deg på det du lurer på, men jeg kan fortelle at jeg har også noe som er kjøpt inn som javamose, og som forgrener seg på samme måten, dog ikke fullt så tett. Kanskje den endelig har fått overtaket på algene? Er det ikke slik at hvert eneste ledd av en mosestilk kan vokse videre til en ny stilk, og deretter forgrene seg?
Ja den utvikler seg til å bli virkelig fin. Den har en noe lysere farge en den jeg vet er javamose.
Hos meg er javamose fra samme kar blitt spredd til akvarium med forskjellig lys og næringstilgang. Da vokser den seg så forskjellig fra det ene karet til det andre,at man ikke skulle tro det var samme plante.
Postet 17.04.07 kl 22:35
Postet 18.04.07 kl 20:25
Endret: 18.04.07 kl 20:28