Beskjære toppskudd på planter?

Vil plantene i et akvarium vokse tykkere om jeg kutter toppskuddet, slik som hos vanlige frøplanter?
Vil en fullvokst akvarieplante vokse tykkere om jeg kutter toppskuddet?
Hvilke planter tenker du på?
Dette stemmer for de fleste stengelplanter.

Rotdelen vil sette flere toppskudd, da vil plantegruppen selvsagt bli tettere.

Jeg personlig liker ikke å gjøre dette, da nederste delen av planten ser mer uryddig ut, og det har en tendens til å komme flere "luftrøtter"

Jeg synes det ser så tuslete ut når nederste delen av en plante er tynn og puslete av for lite lys, og den har et digert buskas i toppen.

Men for en periode etter at jeg har kjøpt en ny plante, så kniper jeg av toppskudd for å få flere planter.
Men når jeg har nok, så kaster jeg rotdelen når jeg luker.

Hei Kesol.

Er det noe jeg ikke har peiling eller teken på i akvarieverden - så er det plantene.
Men etter Rose U sitt innlegg måtte jeg bare dele en erfaring.
Forgje helg røsket jeg ut av 116 litern mange av en plante som jeg følte hadde tatt helt overtaket i karet. Og kastet langt bort. Hygrophila Polysperma het denne, det vet jeg kun fordi jeg skrev navnet opp da den ble kjøpt, husker ikke slikt.
Jeg hadde uten kunnskap, knepet og knepet og knepet av denne - da den vokste som ugress. Det endte med at alt bare ble verre. Det Rose U omtaler som luftrøtter er kanskje alle de røttene som kom hver gang jeg knep av på et nytt sted. Disse hang overalt på planta til slutt. Røttene økte i flertall, plantene vokste som ugress. Alt viklet seg i hverandre - og andre planter. Og som Rose U også nevner, nede var plantene spinkle, oppe var de voldsomme. Det så ikke pent ut!
Denne hygrophila polysperma er fin. Ikke noe galt med planten i seg selv! Og du kan sikkert få til dine planter.
Men jammen bør man vite når og hvor man skal knipe dem av!

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap