Plantene blir brune!
Postet 22.04.07 kl 17:57
Postet 22.04.07 kl 18:02
Postet 22.04.07 kl 19:02
Da er det egentlig ikke så rart ar planten sliter.
Echinodorus bleheri liker gjødsel nede i grusen, og lysrøret ditt er altfor dårlig.
I tillegg til å være svakt, så sier du at det er gammelt, og vanlige lysrør begynner å svekkes etter ca et år.
Jeg vil anbefale deg å skifte lysrøret med et som er beregnet på akvarieplanter, spandere på det en reflektor. Dette burde holde for den planten du har.
Som gjødsel anbefaler jeg gjødningskapsler, som du stikker ned i grusen rundt røttene til planten.
Slike gjødningskapsler er langtidsvirkende, og holder i mange måneder før du trenger å stikke ned nye.
Echinodorus bleheri liker gjødsel nede i grusen, og lysrøret ditt er altfor dårlig.
I tillegg til å være svakt, så sier du at det er gammelt, og vanlige lysrør begynner å svekkes etter ca et år.
Jeg vil anbefale deg å skifte lysrøret med et som er beregnet på akvarieplanter, spandere på det en reflektor. Dette burde holde for den planten du har.
Som gjødsel anbefaler jeg gjødningskapsler, som du stikker ned i grusen rundt røttene til planten.
Slike gjødningskapsler er langtidsvirkende, og holder i mange måneder før du trenger å stikke ned nye.
Postet 22.04.07 kl 19:11
Postet 22.04.07 kl 19:12
Bleheri er en plante som krever både riktig lys og godt med næring, siden det er en hurtigvoksende plante. Ellers kan de fleste Echinodorus få et rødbrunt skjær hvis de trives godt, så det er viktig at du ser etter om de er vissenbrune, eller om bladene er rødbrune og ser hele og friske ut.
Lysrør kan visstnok kasseres som plantelys når de er ca 12 måneder gamle. Jeg kjenner ikke til ditt merke, så jeg kan ikke uttale meg om merket.
Hvis du kjøper planter som krever lite lys, så vil du nok ha bedre suksess med plantene.
Håper dette var til hjelp
Edit: Åja der var det kommet svar til deg, ja...
Sånn går det når man er i ferd med å gjøre flere ting på en gang
Midt i leggetida til datteren min....
Lysrør kan visstnok kasseres som plantelys når de er ca 12 måneder gamle. Jeg kjenner ikke til ditt merke, så jeg kan ikke uttale meg om merket.
Hvis du kjøper planter som krever lite lys, så vil du nok ha bedre suksess med plantene.
Håper dette var til hjelp
Edit: Åja der var det kommet svar til deg, ja...
Sånn går det når man er i ferd med å gjøre flere ting på en gang
Midt i leggetida til datteren min....
Postet 22.04.07 kl 19:20
Endret: 22.04.07 kl 19:22
Postet 22.04.07 kl 19:32