Plante i bolle

Jeg har en bolle på ca 8 liter med en kampfisk i. Jeg lurte på om noen hadde tips til planter som passer. Nå har jeg bare noe ugress som jeg fikk av en kompis. Jeg har bare sirkulasjonspumpe om det ha noe å si. I bunnen har jeg kun "vanlig" grus. Burde jeg ha innvestert i sand eller noe?
Det første jeg tenkte når jeg så overskrifta di, var ett måltid salat

Det er ytterst få planter som vil kunne passe i bollen din, siden denne er så liten som den er. En del moser kan nok klare seg plassmessig.
Små anubias er også greit i ett så lite miljø, og kanskje noen stenger vasspest eller lignende.
For at plantene skal ha sjangs, må du ha ett lys de kan nyttegjøre seg.

Hvilket, om noe i det hele tatt, er det du har til bollen din?
Jeg har bare en spotlight.
Vasspest?
Vasspest er en flott plante. Krever ikke noe særlig lys, og vokser like godt i kvervler når det er lite plass - den kan til og med blomstre!

Ellers kan du jo prøve deg på en gressplen (ligger en artikkel om dette under artikler - om planter).

Jeg har også fått en sverdplante til å vokse seg veldig mye større enn noen ville gjettet i et 10-liters kar, så jeg tror ikke mulighetene er SÅ begrenset.
Med kun en spott over, som ikke gir ett optimalt lys i det hele tatt, ville jeg valgt planter med små behov.
Vasspest, og anubias er slike karer.

Gressplen, i en bolle, uten Co2 og lys, er ikke lenge en gressplen
Jeg har vasspest akkurat nå, men har lyst på en litt penere plante. Kommer til å skaffe meg større akvarium om et par-tre måneder, så planten kommer nok til å bli flyttet viss den ikke trives. Bør jeg ha noe annet enn bare grus i bunnen? Tenkte helst på å skaffe meg en sverdplante. Når det gjelder lys, så står bollen bare en meter fra et vindu, så den får masse lys utenfra på dagtid.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap