Noen som vet plantens navn?

Fikk denne av venner som sa den var god mot svevealger og var en kjøttetende flyteplante. Takk JH og R

Noen som vet navnet på den? Det er ikke Skruvallisneria'n jeg mener, men den lyse grønne som ikke er festet i sanden.

PS. Dette karet trenger littebitte grann vask, jeg innrømmer gjerne det.....
Elin Pedersen
Er det [URLBLOCK1] kanskje?

Tror ikke det.

Mener det er Utricularia gibba.

Dette er en slektning:
Utricularia graminifolia

Kan prøve, men noe av problemet er å få festet planten slik at ikke den flyter rundt...
Har ikke godt nok kamera for å ta nærbilder, men her er resultatet..
Synest også den ligner på Myriophyllum aquaticum (Green).

Mine lignet svært mye på din plante før de fikk satt seg skikkelig.
Utricularia sp. har jeg fått beskjed om at den heter. Den er kjøpt på majorstuen zoo og skal være første i Norge. Spennende for meg dette her. Den lever enda..., men jeg får ikke tatt noe ordentlig bilde.
Det er gøy å ha rett

Spennende art det der!
Hehe du har nå vunnet en avlegger om den overlever her hos meg Håvard!
Elin Pedersen
Hehe du har nå vunnet en avlegger om den overlever her hos meg Håvard!

Toppers
Bare en liten advarsel. Vær forsiktig med Utricularia sp. Jeg hadde en lite hyggelig opplevelse med denne uidentifiserte planten på bildene her. Tror det er snakk om utricularia sp gibba. Jeg fikk den inn i nanokaret mitt på ukjent måte, og det resulterte i at alt som ikke kunne klores eller kokes måtte avskrives. Invasive er bare fornavnet, dette gror så fort at den vokser over riccia. Den danner lange tynne tråder som sprer seg overalt lynraskt, prøver man å dra i de får man bare to biter som vokser istedet for en. En mikroskopisk bit er nok så er det i gang. Jeg mener denne ikke bør spres i akvariemiljøet. Den på deres bilder ser litt anderledes ut, men vær varsom. Den mengden som synes på siste bilde er en ukes vekst etter opprydning!.
Ut fra bildene og det at den dukket opp i en akvarieforretning, ser det ut til å være U aurea (men det kan også være en av de andre større artene. Måtte evt sett nærmere på den). I så fall er det ikke første gang i Norge. Det er minst 15 år siden den var i salg i trondheim.

Som du sikkert har oppdaget har den et helt annet voksesett enn U gibba og vil i utgangspunktet ikke gi noen problemer som Kjetil beskriver.

Hans M
Håvard Støre Andresen
[QUOTE=Elin Pedersen]Hehe du har nå vunnet en avlegger om den overlever her hos meg Håvard!

Toppers

Nå har jeg fått prøvd ut denne planten og den trivst best hos meg i litt kaldere vann med lite sirkulasjon hos meg. Dvs at dersom den får klort seg fast i noe og får litt gjødsel gror den godt uansett. Syns den er kjempefin jeg Blir den for tykk i overflaten blir den brun inni, kan se ut som den visner innenfra eller at den samler opp alger der. Vet egentlig ikke helt.

Har tenkt å prøve å surre den fast i en stang/rot/stein å se om jeg får den til å vokse oppover eller om den bare sliter seg eller dør. Noen som har prøvd det før?

Bare send meg en mail med adresse så skal jeg gladelig sende en pen bunke avleggere, Håvard. Jeg må luke masse og hiver overskuddet uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© 2nelise
Reklame for plussmedlemskap