Plante ID

For noen år siden, kjøpte jeg en plante, som har holdt seg helt greit. Men jeg har aldri fått tak i navnet på den.. Pleier å spare på de lappene som sitter i pottene, har gått gjennom alle lappene mine, men ingen av de tilhører denne plante.

Fant for litt siden en denne artiklen, og den planten på bildet er rett og slett klin lik den jeg har Men når man ser i plantebasen, ser den en smule vanskelig og sjelden ut.. Det er bare jeg som er registrert med den planten her inne, og eh... jeg pleier ikke akkuratt å velge de vanskeligste plantene som finnes heller...

Så det jeg egentlig lurte på er om denne planten min faktisk er ranunculus limosella, eller om det er en annen som ligner? Noen som har noen forslag til hva annet det kan være?

[External Image]
Det var litt vanskelig å se formen på bladene.

Er dette en rot eller knollplante. Husker du hvordan rotsystemet var?

Er det er synsbedrag, eller er den "bølgete" på kanten av bladet?

Jeg synes den ligner litt på cryptocoryne-planter... Eller bommer jeg totalt?
Det synes jeg også. For eksempel [URL=http://Cryptocoryne parva]denne[/URL]


Men den ser så merkelig ut på kantene.
Linken din virket ikke, men så at du mente parva. Den har vel slette kanter... Hva med denne?
Den er ikke "bølgete" på bladene, litt dårlig bildekvalitet er jeg redd....

Bladene er rette. Opprinnelig ble den kjøpt i en potte, og så har jeg fordelt små tuster utover i karene.

Røttene er hvite, lange og tynne. Kan ligne litt på anubias barteri sitt rotsystem, bare at alt er tynnere (og hvitt). Uff... var litt vanskelig å forklare dette. Skal prøve å få ta noen bilde nå, og skal se om jeg får lagdt det ut i kveld- hvis den andre pc'en blir ledig

Legger ved et til bilde, hvor det kanskje er litt lettere å se formen på bladene. Planten er den som er bakerst (bak rota). Hvis det er vanskelig å se, så er bladene veldig like de som er avbildet i artiklen- men som sakt, skal prøve å ta noen flere bilder! [External Image]

ps: fikk ikke opp linken din Rose U...
Tok opp hele planten jeg, så jeg fikk bilde av røttene også (byttet til sand på mandagen, så den hadde ikke feste seg ennå)

Det er nok en cryptocoryne parva, så tusen takk for hjelpen










[External Image]
For sikker identifisering av cryptocoryner må man studere blomstene. De må altså dyrkes i sump over en periode.

Planten er sannsynligvis ikke parva. Den ligner mer på C. willisii eller C. willisii lucens. Det vil være lettere å se når plantene har fått stå i fred et halvt års tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap