Echinodorus "rose" med avleggere?

Jeg har overtatt et stort, flott eksemplar av denne planten

Den blomstrer, og stengelen med blomster på er så lang at den nå stikker ut av et hull i det ene hjørnet på akvariet.

Blomstringen er nå på hell, og etter hvert har det begynt å komme små blader på stilken i leddene blomstene har vokst ut fra, og jeg lurer på om jeg kan bruke disse som avleggere?

Noen som kan fortelle meg hva jeg i tilfelle etterhvert må gjøre for å få dette til?

Maren

(En bedriten bihulebetennelse har avlyst 17.mai for meg, så i år er akvaforum passende selskap på nasjonaldagen...)
Vent til de blir litt større, og så klipper du de av, og planter de.

Noen av de avleggerene som er over vann vil stagnere litt i starten, men de fleste vil ta seg.
Driver selv en del med dyrking av E. Rubin, som er meget lik den du har.

Her lar jeg alltid plantene sitte så lenge på stengelen at de har utvilket tilstrekkelig med røtter til å greie seg selv.
Antallet blader, og bladstørrelsen er da gjerne 15-20 blader, som er 3-4cm brede og 10-20 lange.

Hos meg dyrker jeg fra en morplante fram 8-15 slike planter å året.
Det viktigste, etter min erfaring, er at morplanten ikke går tom for bunnlagsnæring. Jeg forer derfor denne hardt og brutalt med laterittkuler, og bruker PMDD i vannet daglig
Da venter jeg altså en stund før jeg klipper de av...

Så de klarer seg helt fint over vann hele denne tiden, utvikler røtter, store blader osv? Det er vel dette med over/under vann jeg er litt forvirra på, den (blomsterstilken) skal altså være over vann helt til avleggerne er som du Frank beskrev de?

Morplanten har bunnlagsnæring og jeg gjødsler litt med flytende næring i dette akvariet, håper det holder!

Noen av plantene hos meg utvilkes under vann, noen over. Selv syntes jeg det virker som utviklingen under vann funker best, selv om jeg ikke ser den gigantiske forskjellen, om det er noen i det hele tatt
Må blomsterstengelen være over vann?
Har en echinodorus Ozelot tror jeg. Har kommet en blomsterstilk som ble litt svidd av lysarmaturet. Det jeg lurer på er om jeg kan på noen måte tvinge blomsterstilken under vann, eller skal jeg bare la den vokse ut av akvariet. Hva er det beste?
Min erfaring er den samme som Franks, de avleggerne som utvikles under vann behøver ikke anstrenge seg for å få undervannsform og utvikler seg litt raskere.

Her har jeg E ozelot, E parviflorus 'Tropica' og E parviflorus 'peruensis' som stadig stikker ut av karene. Min erfaring er at å tynge ned stengelen så blomsten kommer under vann er mindre effektivt enn å klippe av hele stasen så fort avleggere viser seg, og sette stengelen i en vase som er dyp nok til å dytte den ned etterhvert som nye skudd utvikles. Vasen står i sollys og får godt med flytende næring og flytende Carbo. Så fort røttene er utviklet plantes de om i lave kar med fin sand og næringssubstrat.

Kanskje husfar har rett i at jeg er over gjennomsnittet ivrig merker jeg plutselig...
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap