Plante mot Penselalger?


Husker jeg feil, eller var det noen som nevnte at de ikke har penselalger i karr der de har en spesiell plante?
Du husker nok det samme som meg

Er temmelig sikker på at det var Hydrocotyle leucocephala som ble omtalt som en egnet plante for å stanse disse utbruddene.
Det var i denne tråden dette ble sagt:

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1015&thread_id=14696&sr=1&msr=1

Japansk nøkkerose (Nuphar Japonica) er også nevnt.
Re: plante mot Penselalger?
Har hørt at [hornblad] er en stengelplante som er ypperlig til å hemme algevekst med.

dels ved at den tar næring rett fra vannet slik at det ikke blir noe overskudd av næring i vannet, dermed får ikke algene denne næringen.

dels ved at den skal skille ut stoffer i vannet som hemmer algevekst.

Den siste påstanden virker litt merkelig, men jeg har hatt god erfaring med den i mine kar.
Tusen Takk folkens....!!!
Der ja, der har vi det jeg lette etter! Tusen takk alle sammen - i morgen skal jeg på bytur og finne Hydrocotyle...................... *Stort smil!*

Hva skulle man gjort uten dette forumet ! ?
Hanne Jensen
Husker jeg feil, eller var det noen som nevnte at de ikke har penselalger i karr der de har en spesiell plante?


Som nevnt av de andre her gjaldt det Hydrocotyle leucocephala. Den hemmer sannsynligvis noe av penselalgeveksten, men den forhindrer den ikke 100%. Men jeg ser iallefall at det er veldig lite penselalger, og den sprer seg ikke i noen særlig grad, i de karene jeg har H. leucocephala.

Den hjelper nok til på å hemme utviklingen av andre alger også, men jeg har hatt store grønnalgeangrep i kar til tross for H. L. Særlig den lysegrønne litt hårete, bomullsdottaktige greia.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap