Hjelp til å få bedre plantevekst.

Jeg har nå hatt et nytt akvarium i ca. fire mnd., og tror jeg har et problem med planteveksten. Akvariet er et 180 liters Juwel Rio med det medfølgende, innebygde filteret og lysarmatur.

Problemet er at plantene ikke ser ut til å vokse i det hele tatt.
For tre uker siden plantet jeg f.eks. Vasspest (Egeria densa), en plante som ifølge plantebasen er hurtigvoksende og "..en virkelig god plante i nyoppsatte akvarier". Mener også å ha hørt/lest at den enkelt kan vokse 10 cm i uken...
Det gjør definitivt ikke min Vasspest.

Har også noen Cabomba som heller ikke ser ut til å vokse noe særlig.

Jeg måler vann-verdier jevnlig med Tetra dråpetester, og de ligger stabilt på pH=7.5, KH/GH=4.0, NO2 mindre enn 0,3 mg/l. Temperaturen ligger jevnt på 25-26 grader.

Jeg ønsker et råd om hvor jeg bør begynne? Forbedre belysningen? Øke CO2? Annet?

Takker for svar.

Planter trenger jern, magnesium o.l. for å trives. Har du målt jernverdiene?
Før jeg gikk til inkjøp av ekstra lysrør elle CO2 opplegg ville jeg prøvd med jerntilskudd, enten flytende eller i kuleform. Det kan også hende lysstoffrøret ditt er gammelt, de lyser svakere etterhvert.
Planter trenger lys, varme, CO2 og næring i diverse former. Bedre lysrør vil definitivt gi bedre plantevekst, men hvor mye avhenger av lysrørtype og plantetype. Det er ikke en enkel fasit på å få stor plantevekst. Men man trenger alle disse bitene for optimal vekst. Noen planter er mer avhengig av lys, andre trenger bunnæring, noen trenger lite lys og næringsrikt vann, osv.

Nitraten blir bla. brukt som næring til planter, men mye metaller plantene trenger bør tilsettes i form av flytende næring eller bunnæring (for f.eks. sverdplanter, cryptocoryne osv. er dette et must).

Når jeg hadde vasspest så vokste denne voldsomt, men jeg skifta tidlig ut lysrøra til Sunglo og Lifeglo fra Tropefisk. I plantebasen er det litt info om hvilke spesielle krav planter har, men som sagt må alle behov utfylles for å få voldsom vekst. En haug med lys gjør ikke nytte hvis ikke planten har nok næring. I vasspesten sitt tilfelle burde det dog være vekst uansett
Nå er jeg på ingen måte noen ekspert, men jeg har samme kar selv. Hvilket bunnlag har du?

Jeg har fin sandbunn i min 180-liter, og min noget ringe erfaring tilsier at det tar en god del lengre tid før planteveksten tar fart i fin sand enn i grus. Likevel var fire måneder mye... Bruker du noen form for gjødsel?
Leifur
Nå er jeg på ingen måte noen ekspert, men jeg har samme kar selv. Hvilket bunnlag har du? Jeg har fin sandbunn i min 180-liter, og min noget ringe erfaring tilsier at det tar en god del lengre tid før planteveksten tar fart i fin sand enn i grus. Likevel var fire måneder mye... Bruker du noen form for gjødsel?


Jeg har Biltema-sand i tanken min, og bruker ikke gjødsel.... ennå.
Jeg flyttet mitt kar for halvannen måned siden, men det gikk fort og uten rensing av filtre og slikt - så jeg regner det egentlig som i "kontinuerlig drift" siden 2004.

Likevel har f.eks. ikke Hygrophila Polyspherma kommet skikkelig i gang igjen ennå, og denne vokste helt vilt tidligere! De avleggerne som jeg plantet over i mitt 110-liters kar med grusbunn vokser mye friskere... Da jeg startet opp 180-literen i 2004 slet jeg også i et par måneder med treg vekst, til det plutselig "eksploderte".

Jeg gjødsler med Tropical Master Grow, litt under de dosene produsenten anbefaler. Og så har jeg malaysiske sandsnegler, som visstnok skal lufte ut sanden og forhindre farlige gassbobler.

Det er sikkert noen mer drevne her som kan fortelle mer om hva som bør gjøres.
Ørkyte
Før jeg gikk til inkjøp av ekstra lysrør elle CO2 opplegg ville jeg prøvd med jerntilskudd, enten flytende eller i kuleform.


Har du et konkret forslag til hva jeg bør prøve av jerntilskudd?
Ferreal og Floreal ble jeg tipset om i går. Se www.webzoo.no

Hygrophila Polysperma er ekstra glad i lys, og vokser meget raskt når den står midt i karet hvor den får mest mulig av lyset fra lysrørene. Har i en periode jeg ikke gjødsla fått litt svake blader nederst med bittesmå hull, regner med litt flytende gjødsel fikser det nå, men jeg vil ikke den skal vokse så mye mer, så får se :P
Jeg har brukt "JBL the 7 balls" med stort hell. Disse stikkes ned i underlaget og gir de elementene som plantene skal ha.

Noe info om JBL produktene kan du finne her: [URL=null]http://www.jbl.de/uk/downloads/JBL_Pflanzenhilfe_GB.pdf[/URL]
De plantene som det stort sett har vært snakket om her trenger ikke noe bunnæring for å vokse bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap