Javabregneproblemer



Hos meg kommer det avleggere over hele den øverste delen av hvert blad, når bladene når en viss størelse. Jeg må ha veldig dårlige forhold for denne planten.

Har snakket med endel utenlandske "planteguruer" på nettet, og de sier at javabregnen blir slik når den har dårlige forhold.
De som har fine planter, klipper av et blad, og lar det flyte i overflaten en stund for å få avleggere. Det slipper jeg :S



Kjetil L
Hvilke forhold har du?. Jeg har to med tilsynelatende like forhold. Det ene vokser fint, det andre snålt.


Jeg har prøvd med forskjellige forhold, men uten hell. Jeg tror det må være noe med vannet her.

I et juvelkar brukte jeg det lyset som hørte til, uten co2, og lite næring. Har prøvd denne planten i de akvariene der jeg har mye lys og co2 også, men den blir like elendig uansett.

Den vokser veldig fort, når jeg har den i kar med lys, næring og co2, men alikevell blir den stygg når bladene begynner å vokse seg store.
vokser fort hos meg også, klipper tosifret antall blader i uka. I det akvariet den går best i har jeg kh4 gh4 ph ca 6.8. trykk co2. N og P for lav til å måle. 4 T8 lysrør.
Der den serså noenlunde bra ut, er i en 480 liter med 4*39w T-8 lysrør Ph 6,4 gh-3 kh-4 og diy co2

Der knytte jeg fast noen små avleggere på en rot, og de har holdt seg ganske bra, men de er begynt å bli stygge nå.

Plantene skal bare få stå i dette karet, slik at jeg har avleggere om jeg finner på å teste ut denne igjen i et annet kar.
Plasere den bak noen andre, og slamsuge de verste avleggerne, så ser jeg den ikke :J
Så rart Jeg trodde dette med at javabregnen produserer avleggere når den har dårlige forhold, bare var en myte Jeg mener, det er jo ikke logisk? Evolusjonsmessig reproduserer jo de fleste levende ting seg når det er gode tider og gode muligheter for at avkommet vil greie seg og vokse opp. Det gjelder de fleste planter, dyr, fisk og fugl.

Det rimer liksom ikke at javabregnen skal gjøre dette av stikk motsatte grunner?

Uansett, dette vet nok planteekspertene mer om Men jeg har et lite spørsmål... Hvor store er javabregnene før de produserer "avkom"?
Jeg har noen festet på en rot i et kar, og har ikke sett en eneste avlegger hittil. Og karet får aldri en dråpe næring...:-/ (jeg vil ha avleggere, altså

Rose, jeg tenkte på det du skriver "når de når en viss størrelse"? Hvor stort er dette ca?

mona o
Så rart:-) Jeg trodde dette med at javabregnen produserer avleggere når den har dårlige forhold, bare var en myte:-) Jeg mener, det er jo ikke logisk? Evolusjonsmessig reproduserer jo de fleste levende ting seg når det er gode tider og gode muligheter for at avkommet vil greie seg og vokse opp. Det gjelder de fleste planter, dyr, fisk og fugl.


Planter er rare, Mona

Plantenes vekst kan deles inn i to kategorier. Vegetativ vekst og reproduserende vekst.

Vegetativ vekst er der selve planten vokser seg større og får flere greiner/blader.

Reproduserende vekst er der planten får blomster med "frukt/frø" eller avleggere.

Hos mange planter vil kraftig vegetativ vekst hindre reproduserende vekst, og omvendt. Se bare på frukttrærene. Hvis de vokser mye og fort, så bærer de vanligvis lite frukt.

mona o
Så rart:-) Jeg trodde dette med at javabregnen produserer avleggere når den har dårlige forhold, bare var en myte:-) Jeg mener, det er jo ikke logisk?


Dette er nok ingen myte. De som ønsker seg avleggere av denne planten, skader, eller klipper av et blad, og lar det flyte i akvariet. da vil det danne seg avleggere på bladet.

Dette er ikke den naturlige måten en javabregne bruker for å formere seg. Dette er jo egentlig en art som i naturen vokser over vann, og bare av og til kommer den under vann. Derfor formerer de seg som andre bregner med sporer, via luft.

[QUOTE=Rose, jeg tenkte på det du skriver "når de når en viss størrelse"? Hvor stort er dette ca?



De starter på ca 5 hos meg.. Men du skal være glad for at du ikke har dette problemet, siden javabregner lett lager kontrollerte avleggere.


Nå har jeg sett at de javabregnene som er plantet i grusen, er mye finere en de som er bundet fast til rot. Mulig det dreier seg om et næringsopptaksproblem her.

Aggi
Det var et godt innlegg, takk for at du minnet meg på dette. Fikk minnet min bedre halvdel om å ikke legge innholdet i kompostbingen i jordbæråkeren.
Har tabbet meg ut på det der med epletrærne
Jeg måtte nettopp innse at slaget var tapt med javabregnen i 110 literen, får den rett og slett bare ikke til. Det skjer det samme som hos deg Rose, planten utvikler en masse små avleggere på tuppen av alle bladene, som da blir stygge (hullete og smågule). Tror nok som Aggi nevner her at cluet er å få den til å drive med mest mulig vegativ vekst for å unngå at planten overproduserer disse avleggerne. Har prøvd det meste av forskjellige kombinasjoner med det lyset jeg har for å se om det ble noen forskjell, men planten ble bare styggere og styggere. Dette er ganske trist egentlig, da det er en av de aller flotteste plantene i min mening når den vokser skikkelig. Til sammenligning kan jeg nevne at min kompis som har 4x25W florapærer over et kar på 650 liter får denne planten til relativt greit(?) Det er ikke den enorme veksten, men planten ser hvertfall frisk og sunn ut og vokser mer i bredden.
Har lagt merke til en ting selv. Den trives bedre i det akvariet som har bare t-8 lys og mindre co2, mindre næring, mindre det meste. Der den treffes av t-5 lyset foran i det største akvariet har den lett for å få grønne prikker og vokser faktisk dåligere.

Det akvariet den trives best i har ph 6.8. Det den ikke går så bra i har 6.6.
Dere hadde vel også litt lav ph, kan det ha noe å si? Jeg har nå hevet kh til 5 der for å se. Har problemer med at den lager de lange stikene som vil over vann.

Hvis javabregnen trives så lager den masse oksygen.

Kanskje planten prioriterer avleggere hvis den ikke trives for heller å spre seg til et bedre sted?

La forresten merke til at den vokser veldig bra i mitt tidligere 54l standard Juwel som nå er overtatt av ynge akvarister i nabohuset her. Den fyller hele akvariet der. Det akvariet har aldri sett en dråpe plantenæring av noe slag.
Jeg så et triks som Oliver Knott brukte på et stort akvarie med en stor bregneoppbygning og metallhalogen. Han hadde laget en "parasoll" av en luftslange satt sammen med en skjøt til en ring. Denne fløt på overflaten i ring rundt bregnen og virket som en lense som holdt på plass flyteplanter som skjermet bregnene fra det strekeste lystet. Det er bilder i galleriet hans av det. Tror akvariet var rundt 800l.
Hm Jeg fikk litt lyst å gjøre storinnkjøp av javabregner nå og eksperimentere litt i ulike kar Se om jeg får til vekst og ikke så mye avleggere

By the way:
Innlegget jeg skrev ovenfor, ang. manglende avleggere på mine javabregner i en 85 liter som ikke får gjødning:
Jeg byttet vann i helgen på det karet, søndag tror jeg det var, og for første gang ga jeg da en liten skvett plantenæring. Kom på det nå, at jeg brukte en sprøyte og ga en liten skvett til hver av karene i den reolen. Det er en vane å ikke gi gjødning i disse, så jeg tenkte på det som gammel vane at de ikke fikk plantenæring.

I dag, rett før jeg slo av lysene på akvarierommet, og tre eller fire dager etter plantegjødningen, så jeg plutselig at javabregnene hadde fått noen svært små avleggere her og der! *store øyne*

Jøss... det kom brått! Var det plantenæringen??
Ikke godt å si. Men det blir neppe noe værre med litt næring. Javabregnen er en av mine favoritter. Den er så fin til å bygge i høyden med, og gir en litt fast og konstant form til akvariet. Og så er den trimmevenlig. Men det er ikke så mange alternativer til den. Jeg pleier vanligvis å "løse" planteproblemer med å plante noe annet. Det er jo massevis av stilkplanter å velge mellom så der kan man bare bytte til noe annet hvis den man har krangler.
Puttet en javabregne bak en rot i hjørnet på et kar for et halvår siden. Dro den fram igjen i forgårs, og bortsett fra et svart felt på tuppen av et blad har den vokst seg stor og fin. Merkelig, minimalt med lys og ikke gjødning er vist trikset.

Merker stor forskjell på plantetrivsel fra kar til kar. I to av akvariene vil ikke hornblad! vokse, mens andre planter vokser bra. I et av karene blir Hygrophila lysegul og hullete, men i et annet kar vokser med omtrent like forhold den som bare pokker.

Jeg merker også forskjeller fra kar til kar. Det største mitt regelrett dreper Hemianthus micrantemoides hvis den ikke ligger i vannskorpen. Glossostigma og Eusteralis stellata vokser som bare det. Naboakvariet vokser HM fint. Allopati mellom planter er vist omdiskutert.

Hvis Hygrophila blir gul og får huller så vil den kanskje ha mer plantemæring jern og potassium. Hygrophila viser symptomer på dette veldig lett.
Dette var interessant folkens.
Etter å ha hørt hva dere sier, så ser det jo ut for at de forholdene som fremmer andre planter, ikke er bra for Javabregnen.

Jeg kommer til å sette opp et eget kar til denne planten, og da med lite lys og ingen næring.
Jeg kan ikke kutte ut næringen i de akvariene jeg allerede har, så jeg tror denne planten, (som er en av mine favoritter også), bør få sitt eget.

Jeg må jo innrømme at jeg aldri har hatt denne i et kar helt uten næring, men jeg fikk veldig lyst til å teste dette nå. ....Hmm, tror jeg har en hundreliter....


Det er som du sier Kjetil, ikke mange andre planter som ligner javabregnen, ganske synd at jeg måtte gi den opp, hadde blitt fint hvis den hadde vokst seg stor og over vannflata. Den ble forøvrig byttet ut med Limnophila aromatica, som så langt ser ut til å trives veldig bra.
2 bilder av bregnen i 240 literen. Bregnen er over fire år gammel. Denne får ikke akkurat lite lys. Den sitter rett opp mot fire 38w rør med reflektorer. Men det er vanlige T-8 Aquarelle og Arcadia Freshwater. Plantenæring er 10-12ml Tmg X 2 i uka +Kent K, N og FE. Bladene blir lysegrønne og lysrere(ikke gule) og litt gjennomsiktige i tuppen. Store blader blir av og til tredelte, men uten den lange stilken. Jeg fant et blad med brukket stilk, og det hadde jammen fullt av små avleggere på undersiden. Ikke på de andre bladene.

Det siste bildet fra 530 literen. 4 stk T-8 rør og et T-5 foran. Vokser også her høyt opp mot lysrørene. Lysrør 956+965 Osram og Philips og DD 6000k T-5. Bladene generelt mørkere i fargen. Bladene har lettere for å bli krøllete og ufullstendige med den rare veksten med laaange stilker. Veldig mange av bladene blir tredelte. Plantenæring her TMG +Ferreal/floreal og K. Akvariet har flere store ancistrus som også herjer endel og lager tynnslitte blader på Javabregnen.
Å søren så fine!!
Det er akkurat slike jeg vil ha.

Må vente et par uker før jeg setter i gang med artskar, pga ferien.
Jeg prøver å få de i 530 literen som de i 240l. Skulle gjerne hatt bregne nederst mot forgrunnen der det er stargrasss nå, men det blir bare lange stilker som går rett til værs ellers så får de grønne prikker og vokser ikke der. Det er et område nede i overgangen mellom forgrunn og bakgrunn som lettere får alger en andre steder. Akvariet fungerte egentlig bedre med 5 stk t-8 rør. Ting vokste saktere og renere.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap