Anubia plante

Nå har fiskene mine og eplesneglene mine greid å spise opp bladene på den fineste anubia planta mi, og det er bare rota igjen.

Er det noen sjangse for at den kan få nye blader igjen eller er den fortapt?

Og MÅ javabregner være på røtter osv? Eller vil de greie seg fint ved å bare stå i grus/sand?

Jøss! Anubias er en plante som det skal mye til for at fisk skal klare å spise. Er du sikker på at planten ikke var død, og begynt å bli myk før fisk og snegler spiste den.
Er Rizomen til planten intakt, så kan det godt hende at den klarer å sette nye blader.

Med javabregne, gjelder den samme regelen som med Anubias, det er viktig at rizomen er over sanden. Er den over, så kan røttene godt stå under grus\sand.

Er Rizomen under, så kan planten dø.

Det er meget skjelden at anubias planter blir spist av fisk. Jeg velger å tro at planten ble svekket, f.eks av feil forhold med lys og næring, og dermed ble ett lett bytte.
Det kan hende at rota har overlevd, og kan sette nye skudd, om forholdene for dette legges til rette.

Jeg har selv hatt slike planter sammen med fisk som ellers er "tykje besætt" på å ete planter, og de har fått stå helt og holdent i fred.

Når det gjelder javabregne, er dette en plante som kommer best til sin rett med å stå på en rot eller stein.
Om du planter den i bunnlaget, må du sørge for at rotstokken ikke graves ned. Da er det takk og farvel til den planten.
Jeg driver å fester den anubia planta til rota mi.
Jeg får heller bare håpe på at den greier seg
*krysser fingrene*
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap