Nymphaea "Nymphaea rubra"

Jeg har denne fine planten! Den sender opp avleggere som blir til flyteplanter. Problemet er at det er veldig mange flyteplanter og bare 3-4 blader som er korte. Hvis jeg klipper ned flyteplantene,vil det komme nye skudd på disse stenglene eller vil de bare visne bort? Noen som vet? Den vokser innmari fort,stenglene bruker bare 2 dager fra jeg ser skuddet til den har nådd toppen!! Skygger jo for alt annet
Alle Nymphaeaer sender opp overvannsblader. Om du ikke vil ha de, kniper du de bare bort, planten vil ikke ta skade.
Men om du tar bort alle, så vil ikke planten blomstre. dette er jo en vannlilje, og om du er heldig, så kan du få blomster over vannflaten.

En annen måte å holde bladene korte, og under vann, er å installere mer lys.
Slike planter sender lettere opp overvannsblader i mørke akvarier.


Takk for svar! Har masse lys egentlig men kanskje ikke nok allikevel. Kan ta bort noen da,har 10 stk flyteplanter nå og de mørklegger veldig mye
Blomstene på denne planten, skal være av de aller vakreste. Tenk deg en stor vannliljeblomst, bare knall rød.

Kanskje en ide å spare et par overvannsblader.
Oj oj! Da er det vel lurt å senke vannstanden en smule også da,ellers vil de bli svidd av varmen fra lyset tenker jeg!
Jeg ville nok prøvd tror jeg, men det er nok mest vellykket i et åpent akvarium, eller en hagedam.

Ååå den var nydelig! Tror jammen jeg prøver å senke vannstanden litt,vært morro med blomster
Henter opp denne tråden igjen får å spørre om jeg bare kan plante vannlilje i sand, eller må den være i sånn potte med leirjord??
Fikk beskjed om å gjødsle den og ha den i sånn flettet kurv/potte, men jeg vil helst plante den så den står fritt.
Noen som vet om det går greit?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap