ID av vannlilje. Stikkord: rød dverg

Her er bilde av roten.
Alt som sto på posen var vannlilje, og rød dverg....

Er takknemlig om noen kan hjelpe...
Nja.. Rød dverg ( Barclaya longifolia )vannlilje finnes jo den, men den har røde blader. Den har en slik rot, men bladene ligner ikke.

Plant den, og se hva den blir til. Kan bli spennende å se.
Om det er denne, så skal den vere rød under bladene. Ganske vanskelig. Den liker seg best i akvarier med litt stillestående vann.

Det finnes flere fremavlede varianter, med mer eller mindre rødfarge.

Det er litt rødskjær på noen av bladene, særlig knoppene... Vanskelig sier du... hmmm... det blir en utfordring :S

Takk for tipset
Den kan også vere en Nuphar stellata, men den er vanligvis ikke rød.(finnes rosa varianter)

Dette er en dvergvannlilje, som blir mye brukt i grunne innendørs gulfiskdammer.

Om det er denne, så er rota veldig hard og synker mot bunnen om du slipper den i akvariet.
Rota ser ut som ei forgreina kongle men synker ikke. Flyter faktisk...
Desto mer jeg ser på bildet av rota, desto sikrere er jeg på at det er en eller annen Nuphar art. Det rotsystemet på bildet ligner veldig på en slik.

Legg inn bilde når den begynner å vokse til da.
Det skal jeg
Kjøpte den hos Buddy for 99,- forresten...
De har tilbud på dam-planter...
Nye bilder
Nå har lilja vokst litt
Bladene er litt forskjellige, synes jeg... men alle vannliljebladene på bildet er fra samme rot...
Oi! Den skyter røde skudd! :O -Nye bilder
Her ser dere den uidentifiserte vannliljen min har skutt ut rustrøde skudd mens jeg var på ferie
Det ser ut til at den prøver å nå overflata...?
Den var begynt å bli pen nå ja.

Det er en av mange hundre Nymphoides artene som finnes(Nymphoides = ligner på nymphaea), og jeg er ikke sikker på hvilken.

Jeg ville tippe på Nymphoides spinulosperma. Dette er en liten vannlilje som er mye brukt i utedammer. I så fall har den nydelige enkle gule blomster, om den får lov til å sette flyteblader.

Litt off topic: De Apistogramma agassiziiene tror jeg er fra samme kull som de jeg har. Jeg tror vi kjøpte de samtidig på auksjonen på Akvariet i bergen i vår.

Det jeg lurte på, var om du ser tegn til lek på dine? Hunnene mine er kraftige i fargen, og hannen er utrolig flott, med skimrende blå felt på hode og kropp. men ingen lek enda.
Ja jeg gleder meg til å se hvordan den blir... Håper på blomster, for den er i et kar uten topp..

Ang. Agassizii'ene så har du nok rett i at de er slektninger av dine... Jeg kjøpte dem også på auksjonen. Det har vært både lek og egg, men ikke yngel så langt... Det er ikke lenge siden jeg oppdaget at jeg hadde en omvendt trio, altså to hanner og en hunn... Den minste hannen lignet nemlig en hunn da jeg fikk dem... Nå har jeg flyttet minsten til et annet kar, men har planer om å selge/omplassere den...
Håper den planten din får blomster, for da blir det mye lettere å artsbestemme den. Veldig mange av Nymphoides artene, blir gule, men de er som oftest forskjellige i formen.
Gleder meg Kanskje du vil begynne å selge, om du skulle få mange avleggere ?
Rose U
Gleder meg :) Kanskje du vil begynne å selge, om du skulle få mange avleggere ;)?


Tja.. det kan jo hende... Hvordan tar man avleggere ? Deler rotknollen?
Hvis du ikke ønsker flyteblader bør du kutte de lange stenglene.

Den lager forresten adventivplanter selv. Trenger ikke å dele rota.
Jo, jeg ønsker blader i overflaten ...og blomster Det var derfor jeg kjøpte vannlilje til det åpne karet mitt...
Røde overflateblad
Nå skjønner jeg iallefall hvorfor de kalte den "rød dverg"

Kan forresten si at dette bladet er ca 5 cm i dameter (øyemål)...

Hvordan vil adventivplantene se ut? Vil de sveve i vannet, eller må jeg grave dem opp?

[External Image]
Morplanten sender ut stengler, og på disse kommer de som små egne planter som flyter på overflaten.

Utrolig dekorative flyteblader, virkelig nydelig farge. Det skal bli virkelig spennende å se hvordan blomstene vil bli.
Ja, får jeg avleggere, så fortjener du virkelig den første

Men hvordan legger jeg tilrette for blomstring? Må det svært mange overflateblad til, eller kan de blomstre med bare noen få?
Det vet jeg ikke.
Med lotus, så er det nok med 2-3 flyteblader, men hvilken art, og hvor fort den blomstrer, skal vi jo nå lære av deg, ikke sant

Jeg kjøper med glede avleggere av deg, om du får. Denne hadde vert perfekt i en stor terrakottakrukke i trappegangen min.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap