En enkel måte å fjerne "bomullen" fra plantene på?

Hei! Når man kjøper planter i butikken, så er de jo i potter med "bomull" i. Og på noen planter med mange røtter, er det vanskelig og få av alt. Så jeg lurte på om noen har noen gode idè'r for å få det lett av, uten å drepe planta, eller rive av alle røttene? Er greit å vite til neste gang jeg skal kjøpe planter!:p
Jeg pleier å pelle steinulla forsiktig av. Deretter skyller jeg røttene i en bøtte med romtemperert vann.... Det som ikke forsvinner da, det får bare henge på... Man bør passe på at all slik ull, som man ikke får av, blir dekket av grus, for den kan irritere slimhuden til fiskene...
Det hjelper ihvertfall litt å holde den under rennende lunkent vann mens du fjerner det.
Ellers er det vel ikke så mange måter å gjøre dette på, vil jeg tro.
Kan det drepe fisken, om man ikke dekker all ullen? Kan det være det som har drept noen fik i min "fortid"? For det har skjedd av å til at jeg ikke har dekka den! Eller at den flyter rundt tul den blir tatt av pumpa!=o Viste ikke at det var farlig for fiskene!:o Men er lenge siden jeg har strevd med det nå, da jeg i det siste har kjøpt planter med "få" "store" røtter, og ikke sånne med mange små røtter, som er Mye vanskeligere å få vekk ullen fra.

Men skal gjøre det i en bøtte neste gang! Takk for tipset Aggi og Donald!
Tror det bare virker sterkt irriterende på fisken... Om det er dødelig, vet jeg ikke...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap