Hva slags plante?

Hva slags plante vokser det en stilk midt i planta? Den ser ut som en vanlig sverdplante, men så nå har det vokset to stk stilker med et blad på toppen,,

Hva er dette?
Høres ut som om du har fått avleggere... Når disse små plantene får egne røtter, så kan du klippe av stilken, og plante dem i grusen
Dette er helt vanlig hos sverdplanter, så det er ikke mulig, ut fra denne inforen, å si hvilken sverdplante du har.
Går det an å dele sverdplanter (echinodorus bleheri)?

Jeg har en i en 110-liter som breier seg veldig ut, og må beskjæres utenfra ofte for ikke å ta helt overhånd. Nå kunne jeg tenkt meg en sverdplante til i et annet kar, og jeg har aversjon mot å kjøpe planter jeg allerede har...

JEG har nemlig ikke fått slike adventivplanter ennå.

Ja, jeg har gjort dette.
Grav først opp planten, så tar du en skarp kniv med eggen pekende ned mellom stilkene der du har lyst å dele den skjær slik at begge deler av planten ender opp med røtter. Noen av bladene som er i nærheten av skjærefeltet kan risikere å visne, men du ender mest sannsynlig opp med to levende planter.
Ok, da prøver jeg dette! Deling på midten er vel ikke bra - det er jo her "vekstsenteret" ligger - så jeg kutter litt ut mot siden.
Jeg delte min nesten på midten, og det gikk bra... Kutter du for langt ut mot siden, så risikerer du at du får for lite til at den minste klarer seg...
Den er notert - og takk for tips! Da skal jeg rapportere tilbake når resultatene foreligger...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap