Overlever denne "avleggeren"?

Rev toppen av min ukjente plante (idetifikasjon ønskes også) da jeg skulle flytte den til et nytt kar.
Plantet den sammen med dens nedre halvdel.

Vil den overleve?
Kesol
*klask* Takk, Stian. ;)


hehe ikke noe problem:P

kan det være denne [URL=null][/URL]
Nei, neppe. Tror min er i familie med siamensis.
Dersom det er denne, så er det bare å plante toppen i grusen igjen. Ok jeg postet litt for seint så da er det vel ikke siamensis
Hm, ja den er i den duren, ja! Finner vel ut av det...
Tror det er denne
(Hygrophila polysperma)
Den var kanskje enda nærmere. Takk.
Ser ut som en stilkplante. Da går det fint.
Inaktiv bruker
Kesol
Rev toppen av min ukjente plante (idetifikasjon ønskes også) da jeg skulle flytte den til et nytt kar. Plantet den sammen med dens nedre halvdel. Vil den overleve?


Kan hende den legger nye skudd på sidene i selve moderstilken
Alle stilkplanter med blader i ledd oppover kan formeres på den måten.
Det er slik man får flere av dem

Man kniper av en haug som har vokst seg for lange eller vokst til steder der man ikke ønsker at de skal bre seg, og planter dem evt på nytt i sanden rundt gruppen man har fra før.

Stilkplanter er penest å ha i samlet gruppe, sånn passe tett, slik at de ikke blir så pinglete.

Mange av dem feller også de nederste bladparene med tiden, så da kan man bare knipe av øverste halvdel og plante den i stedet, og evt fjerne den gamle, nakne stilken som står igjen. Den skjules av de nyplantede øvre toppene, så om man vil kan man la dem stå en stund og se. Ofte skyter de ut flere nye sideskudd på stengelen når toppen blir fjernet. Da blir hele planten straks mye finere og tettere

Bare ikke plant dem i altfor tettpakkede bunter eller "buketter", da får ikke de nederste delene lys nok og de feller bladene. Litt mellomrom mellom hver stilk er bra, men altså tett nok til at de ser ut som en samlet gruppe.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap