Hva er dette?

Er det noen som kan fortelle meg hvilke plante dette er?
Det er litt kjipt når folk spør hvilke planter jeg har, og jeg må bare smile og si at det vet jeg ikke:o)
Fredslilje, kanskje...?
Fredslilje har vel ikke hvite streker på bladene?
Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med navn, men tviler sterkt på at det er fredslilje :o)
Nei, nå bomma jeg. :p

Men mener dette er en slags terrarieplante, som har begrenset levetid under vann. Men er ikke sikker.
Kesol har nok rett tror jeg. Jeg mener dette er en Dracena art. Mulig en Dracena sanderiana

Her er et Googlasøk


Det er en terrarie plante og den vil råtne etterhert i et akvarium.
Men har hørt folk som har "luftet" disse plantene og da klart å holde de lenger.

Har sett disse plantene i mange forskjellige akva-sjapper, jeg kan ikke fatte hvorfor!?

Mange forretninger spesielbestiller ikke planter (tror de får en "mix"). Vet ikke om de som formidler det til butikken vet det. Kanskje de selv mener denne mix'en som en mix av alle planter en dyrebutikk måtte trenge, ikke bare til akvarium?
Kesol
Mange forretninger spesielbestiller ikke planter (tror de får en "mix"). Vet ikke om de som formidler det til butikken vet det. Kanskje de selv mener denne mix'en som en mix av alle planter en dyrebutikk måtte trenge, ikke bare til akvarium?


Det er jo r...va av ei sjappe og ikke vite hva man selger!!
Nei... jeg stemmer for slik det er i sverige, der må minst en av de ansatte ha zoo-skolen.
Dyrebutikker har gjerne andre ting å pugge enn planter. For å unngå å selge "vanlige" planter, må jo faktisk butikken (i teorien) ha kjennskap til alle verdens planter.
Den var å dra det litt langt, Kesol All verdens planter, det er tusenvis av planter.

Hvor mange typer akvarieplanter kan du med hånden på hjertet si at du har sett i de butikkene du har vært innom?

For min del snakker jeg om under 50. Godt under. Å kunne det helt elementære om disse, skulle være en enkel sak.
Og har ikke butikkene ett like stort ansvar for at planten passer, som at fisken passer ?
De kan i det minste vite HVILKEN plante det er, det burde være lett når de kommer fra Tropica ihvertfall. Men det gjøres jo feil på både fisk og planter hele veien. Det ser ut som folk liksom får øynene opp for fiskens behov når de kommer over akvaforum, men plantene blir nok litt glemt fremdeles. Litt som hjemme, mange folk ser ut til å tro planter bare trenger vann og lys og alle har samme behov.
Det er jo noen tegn som man kan lære seg for å skille akvarieplanter fra de som ikke passer til å være under vann hele tiden.

Ting å se etter, er for eksempel.

Avvikende fargemønster på bladene.
Hvite render på bladene, eller blålilla farge.

Hårete blader eller stengel.

Stivhet i planten når man holder den over vannet.
Ekte akvarieplanter er ofte myke i stengler og bladene. (Javabregne, og Anubiasplanter, er egentlig overvannsplanter som klarer å vokse under vann)

Dette er tegn som passer på mange av terrarieplantene, eller andre planter som egentlig hører hjemme på land.
Frank Angell
Den var å dra det litt langt, Kesol :) All verdens planter, det er tusenvis av planter. Hvor mange typer akvarieplanter kan du med hånden på hjertet si at du har sett i de butikkene du har vært innom? For min del snakker jeg om under 50. Godt under. Å kunne det helt elementære om disse, skulle være en enkel sak. Og har ikke butikkene ett like stort ansvar for at planten passer, som at fisken passer :)?


Nja, mente heller at dyrebutikken må vite om alle planter i verden (både stue- og akvarieplanter) for å garantere at de ikke selger stue-/terrarieplanter. Som bixen sier, de som sender listene til butikken er jo svært ofte ute og kjører. Har kjøpt kinesisk algespiser (ungfisk) som L-144, og sort kuhliiål som noe listene mente var en slags ål (angu-something) som ble flere meter lang.
Men det var så klart å sette det hele på spissen, Frank. :p

Selv har jeg fortalt butikken at en av plantene jeg kjøpte der var en terrarieplante, og jeg syns egentlig alle bør gjøre det når de får feile planter.

Det er jo bare 2-3 typer som er vanlig å finne i kar? De jeg vet om er terrarieplanter, så jeg tror egentlig de som selger til butikkene mener denne mix'en som en mix av planter til alle behovene en dyrebutikk måtte ha (terrarium, akvarium). Noen som kan litt mer om rutinene enn jeg her?
Da jeg kjøpte denne planten(3stk), fikk jeg beskjed om at dette var en akvarieplante.
Det vitner jo om at de i butikken ikke har spesiellt god greie på ting. Dette fikk jeg beskjed
om av den personen i butikken som jeg hittil har ansett for å være den med mest peiling.
Så feil kan man ta...
Vel vel, får ta plantene med i butikken og klaske de på disken. Jeg er ikke interessert i
planter som råtner i karet mitt etter kort tid. Denne hobbyen er dyr nok som den er om en ikke skal
betale dyrt for planter som ikke hører til der.
Kesol
[B]Dyre[/B]butikker har gjerne andre ting å pugge enn planter. For å unngå å selge "vanlige" planter, må jo faktisk butikken (i teorien) ha kjennskap til alle verdens planter.


Ja og det bør de ha. Driver de zoo-butikk så bør de drive den seriøst!
Lucky1
Vel vel, får ta plantene med i butikken og klaske de på disken. Jeg er ikke interessert i planter som råtner i karet mitt etter kort tid. Denne hobbyen er dyr nok som den er om en ikke skal betale dyrt for planter som ikke hører til der.


Hadde vært artig å høre hva de sier da du leverer de tilbake.
Venter ref.
Hvis den har Tropica merkelapp så er det en del ting man kan se etter. Merkelappen viser mer enn en kan se ved første blikk. Det er et tegning på baksiden av lappen som viser høyde, bredde, temp, lysmengde, veksthastighet, vanskelighetsgrad, vannverdier. opprinnelse. Hvis man ser på lappen til en sumpplante, så er det en vannlinje på planten som viser at den trenger å være over vann. Det er ikke mange av disse i sortimentet. Det er nesten litt for mye forlangt at av ansatte i butikken at de skal gå rundt å huske dette for hele sortimentet til Tropica. Det som jeg synes er viktig er at butikken har et eget plantekar som er rent for alger, med stadig tilførsel av nye ferske planter av varierende typer. Planter er ferskvare som salat. De trenger ikke trives og vokse i butikken mer enn salaten skal vokse i grønnsaksdisken, men de skal være ferske rett fra gartneriet. Detaljkunnskapene får vi ta oss av selv.
Kanskje det til og med er noen som har et pauladium eller terrarium o.l som vil ha den. Ikke mange, men man vet aldri.
Det finnes også
andre leverandører av akvarieplanter enn Tropica - ikke alle har merking av plantene sine.....
Denne butikken er medlem i tropehage kjeden, plantene var ikke merket på noen som helst måte.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap