Javabregne

Hei,
jeg har kjøpt et brukt, tomt akvarie, og det fulgte med en Javabregne. Jeg har ikke planer om å sette opp akvariet ennå, men lurer da på hvordan jeg kan ta vare på Javabregnen på best mulig måte?
Håper på snarlig svar (er ny i gamet).

For en periode kan du ha den i feks en bøtte med vann.
Pass på at alle bladene er dekket av vannet
Jeg har ofte forskjellig akvarie-mose stående i glassvaser i vinduet Dersom jeg ikke helt vet hvor jeg skal bruke den enda eller ikke gidder å sette opp akvariet riktig enda, så putter jeg mosen i en glassvase med vann og setter den i vinduet. En dråpe eller to med plantegjødning annenhver uke, og de klarer seg i ukesvis. Har hatt mose stående slik i månedsvis faktisk
I mitt vindu er det skygge pga en trapp utenfor, så det er bare en liten times tid med sen og svak kveldssol på dette vinduet. Ingen alger altså. For mye sol er ikke bra, da hadde nok hele vasen blitt grønn

Javabregne er like hardfør, klarer seg med minimalt med lys og stell. Dagslys er bra nok.
En vase med vann og en liten dråpe akvarieplantenæring i et skyggefullt vindu, og den greier seg nok i ukesvis. De greier seg med svært lite lys, så ikke bli fristet til å ville gi den mer lys i form av direkte sol.

PS!
For at den skal holde seg riktig vei og ikke vokse seg krøllete og bøyd, ta en liten stein og fest røttene på steinen med en gummistrikk. Steinen fungerer som lodd og holder planten riktig vei, med rot-enden støtt på bunnen.
Jeg bruker enten samme metode som Mona, eller jeg setter noen i drivhuset mitt.

Jeg har en gjennomsiktig 100 liters balje inne i drivhuset. Denne fyller jeg med vann, slik at jeg har lunkent vann til agurkene mine.
Jeg bruker av vannet, til baljen er nesten tom, og så etterfyller jeg med hageslangen.
Bunnen av denne baljen er alltid fylt med akvarieplanter som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal bruke.

Hvis en har en slik vase\balje med planter uten filter eller annen sirkulasjon, er det lurt å skifte vann ofte.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap