Noen her som har prøvd seg på et walstad-akvarium?

Har akkurat lest ut Diana Walstads "Ecology of the Planted Aquarium: A Practical Manual and Scientific Treatise for the Home Aquarist" og er veldig gira på å prøve ut hennes low-tech metode på mitt neste akvarium. Deilig å lese en vitenskaplig begrunnet bok i motsetning til alle de rent instruktive bøkene jeg har lest så langt.

Er det noen her på forumet som har erfaring med denne formen for planteakvarium?

Går ann å lese mer om det her:


(Vet dette går i mot det meste man finner i andre bøker og på denne siden. Jeg vil ikke anbefale noen å prøve dette uten å ha lest boken og forstått hvordan planter forandrer økologien i et kar.)
Oi!
Den boken kunne jeg tenke meg å lese... Har du ISBN-NR på den boken?
I tillegg hadde det vært kjekt med en bokomtale her på forum?
Den selges overalt, og er faktisk omtalt på danske Tropicas nettsider. Den er berømt

Du finner haugevis av nettbokhandlere som har den. Kjøp den gjerne på utenlandske nettbutikker, for de er ofte veldig billige. Og ikke bekymre deg over noen moms eller toll. All litteratur er fullstendig toll- og avgiftsfrie å importere til Norge, uansett mengde. En bok eller en kasse bøker og blader, alt er avgiftsfritt Antar den norske stat ikke vil stikke kjepper i hjulene ved å legge avgifter på bøker og lesemateriell, men heller oppmuntre til "Økt lærdom hos folket"

Diana Walstads bok finner du f.eks. her

eller
her hos den mer kjente internasjonale bokhandelen Amazon.com

NB! Den finnes både i paperback og hardcover. Prisen er billigere for uinnbundne bøker, så klart.

Jeg kjøpte min her.
Omtale finner du nederst på siden.
Jeg burde kanskje vente med min egen omtale til jeg ser hvordan jeg får det til i praksis. Boka er kanskje morsomst for de som har hatt litt ekstra kjemi på skolen, men jeg vil påstå det ikke er noe must.
Supert. Jeg må skaffe meg, eller låne meg den boken.
Noen som har lyst å fortelle litt om hovedprinsippene i et walstad-akvarium? Har aldri hørt om dette før...
Jeg leste bare omtalen, men tror jeg har fått ferten av hva det dreier seg om.. - Hvordan man holder fisk i plantekar uten for mange kunstige hjelpemidler, og uten for mange inngrep i karet... (?) Det vil si uten kunstig belysning, med lavt antall fisk, jordbunn og få vannbytter....
Går ut fra at det minner mer om slik man holdt akvarier i "gamle dager"...

Og så kan en som faktisk har lest boken få lov til å rette på meg...
I stedet for å bruke et filter til å omdanne fiskebæsj til nitrat som plantene ikke klarer å nyttegjøre seg, fjerne nitraten og deretter tilsette plantenæring, lar du plantene bruke fiskebæsjen direkte. Du mater fisken MYE og bakterieprosesser i blomsterjorden omdanner overflødig mat til CO2 som plantene benytter seg av. "Pestsnegler" omdanner maten til mindre biter som planter og bakterier kan nyttegjøre seg. Det er også viktig at du ikke har for sterk sirkulasjon i karet ettersom det fjerner mye av CO2'en. Plantene vil produsere mye av den oksygenen som fiskene trenger, du må bare skjekke at fiskene ikke har problemer med å puste om morgenen før lystet slås på, da må du i såfall øke sirkulasjonen. Akvariet kan godt stå ved et vindu eller lignende slik at plantene får mest mulig sol, men god belysning vil du trenge i tillegg. Trives planter har ikke algene sjangs. Næring fjernes fra karet ved å jevnlig fjerne plantevekst, noe som sikrer at plantene fremdeles har plass til å vokse. Vannet vil man selvfølgelig bytte ved sykdom eller hvis fiskene ikke virker fornøyde, men i prinsippet burde ikke det ikke være nødvendig særlig ofte.

I akvariet putter man masse forskjellige planter og lar naturlig seleksjon bestemme hva man ender opp med.

Dette ligner ikke helt de akvariumene folk hadde i gamle dager, det store problemet var da at plantene ikke fikk nok næring og CO2 ettersom jordlaget i bunnen manglet. Akvariene ble derfor fulle av alger og akvarister flest gikk over til akvarier med store filterpumper som de byttet vann på jevnlig og som i prinsippet ikke trengte planter.
Takker dere begge for svar!

Det høres veldig interessant ut, men samtidig kan jeg se for meg at det fort kan bli et forferdelig søl om man ikke har en del innsikt i kjemi - og mye tålmodighet... Personlig holder jeg meg nok til "vanlige" ferskvannsakvarier en stund til
Scientific Treatise betyr på norsk vitenskapelig avhandling. Boka er nettopp det, en vitenskapelig avhandling om økologien i et akvarium. Så vidt jeg som ikke-biolog kan avgjøre er den allikevel lettlest.

For de som er mer enn gjennomsnittelig interessert (der er det vel flere her inne som er) og som orker å lese avansert engelsk naturvitenskapelig litteratur, vil jeg anbefale boken.

I tillegg til det vitenskapelige stoffet inneholder boka et kapittel om oppsett av vedlikeholdsfrie akvarier. Det vil si akvarier som ikke trenger annet vedlikehold enn luking av planter og foring av fiskene.

"Ørkyte" beskriver dette bra, men Walstad anbefaler sirkulasjonspumper. (så vidt jeg husker) Videre er flyteplanter en viktig ingrediens i denne typen kar.

Selv satte jeg opp et slik kar i januar 2006, har ennå ikke skiftet vann. (Beklager elendig billedkvalitet). Hydrocotyle leucocephala, en sverdplante og noen anubias er plantene i karret. I motsetning til Walstad har jeg ikke tilsatt jord i akvaritet. Bunnen er sand dekket med slam fra råtnenede plante deler. Karret er uten dekksglass med lysrør montert over karret. Ellers sirkulasjonspumpe og varmekolbe, men ikke filter. Bakgrunnen er av kork. Karret står ca 1 meter fra vindu med formiddagssol. Innbyggerene er pr dd danio choprae og neocardia reker i flere generasjoner. Jeg tror rekene tildels utkonkurerer sneilene.
Her er et forum dedikert til Walstad akvarier "natural aquarium"
Interessant at du ikke har tilsatt jord. Fikk inntrykk av at det kan være vanskelig og at sand ikke er spesiellt gunstig. Starta du det som et vanlig akvarium og konverterte det etterhvert?
Ørkyte
Interessant at du ikke har tilsatt jord. Fikk inntrykk av at det kan være vanskelig og at sand ikke er spesiellt gunstig. Starta du det som et vanlig akvarium og konverterte det etterhvert?


Hadde oppi et par lateritt kuler til sverdplanten. Dette er vel egentlig tørket jord (leire) og inneholder nødvendige mineraler men ikke jord-bakterier (?) Nå er det mye jord og slam i karret fra fiskedritt og planterester. Ser ut som bunnen i mange stillestående biotoper, tror jeg


Jeg startet akvariet forsiktig, mye planter lite fisk.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap