plukke planter fra naturen?
Postet 03.07.07 kl 17:54
Endret: 07.07.07 kl 13:10
Søker du litt her på forumet, får du en del info om dette.
Her er i alle fall en side jeg ville tittet på (som jeg har gjort mer enn en gang )
Her er i alle fall en side jeg ville tittet på (som jeg har gjort mer enn en gang )
Postet 03.07.07 kl 18:23
Postet 03.07.07 kl 18:23
takker!
skal komme meg ut når det ikke regner:P noen annbefalte middler til planter i akvarium? lyst og starte plante avkarium og! ser ganske fint ut
Postet 03.07.07 kl 20:30
Postet 03.07.07 kl 21:28
planter
ja! men hva er bra og bruke!??
Postet 03.07.07 kl 21:47
Takk for linken
Takker Frank . Utrolig fin side du linka til.
Er også nysgjerrig på norske planter. Har tilgang til en del småelver og myr i nærområdet. Skal se om jeg finner noe matnyttig
-m
Er også nysgjerrig på norske planter. Har tilgang til en del småelver og myr i nærområdet. Skal se om jeg finner noe matnyttig
-m
Postet 07.07.07 kl 12:28
Det er en rekke plantenæringer på markedet. Noen fugerer bedre i enkelte kar enn andre.plante og malawi friken!ja! men hva er bra og bruke!??
De aller fleste akvarister er fornøyd med Tropica sine plantenæringer, enten det er Master Grow eller den nyere plantenæringen. Styr unna den som inneholder fosfater og nitrater, dersom du ikke har ett hardcore plantekar, og vet eksakte verdier av disse næringsstoffene det vanligvis er mer enn tilstrekkelig av.
I tillegg til disse plantenæringene, bør en ofte tilsette flytende jern til vannet. Dette siden mange plantenæringer er fattige på nettopp dette.
Start alltid med en meget beskjeden dose i forhold til anbefalt maksdose pr uke. Dette for å venne plantene til at det er næring i vannet.
Starter en rett på full dose, kan jeg nesten garantere solid algevekst.
I tillegg til flytende plantenæring, er det mange planter som er helt avhengie av at det er næring i bunnlaget.
Her finnes det ett uttall av varianter å velge blandt; selv bruker jeg Tropica sitt plantesubstrat under sanden der jeg vet jeg skal ha krevende planter, og legger i tillegg ned laterittkuler, eller JBL sine næringskuler ved røttene.
Husk at ett planteakvarie ofte trenger mer lys enn det som originalt er plass til å armaturet på akvariet, og tilsetting av Co2.
Det er en temmelig hårfin balanse mellom mengden av lys, Co2 og plantenæring en skal holde seg innenfor.
Postet 08.07.07 kl 11:46
tulladiTakker Frank :-). Utrolig fin side du linka til. Er også nysgjerrig på norske planter. Har tilgang til en del småelver og myr i nærområdet. Skal se om jeg finner noe matnyttig :-) -m
Flott at den kom nyttig med Selv her nord er det ett og annet spennende å finne i "bushen". Vurderer selv igjen å prøve med på en plante som jeg har forelska meg i i en bekk.
Får se om den våkner til liv etter den voldsomme tørken vi nå opplever her nord
Postet 08.07.07 kl 11:48
Postet 05.08.07 kl 18:47