juwel rio240 og belysning

Kjøpte dette karret for en mnd siden, og kan vel si at jeg ikke er heeelt fornøyd med belysningen. Har som en begynnelse laget reflektorer av folie, men begynner å tro jeg trenger nye rør.

Hva slags rør burde jeg satse på, og mye vil det koste??
Hei.

For maks lys ville jeg gått for ett 24/39w t5 sett som dette. Jeg kjøpte selv det samme i 54 watt og fant smertelig ut at det var ca 2 mm for langt. Nevnte sett kan du bare feste med syrefaste skruer gjennom lokket og male hodene svarte så synes de ikke.

Håvard
Jeg har Rio 300, og byttet ut orginal rørene med Lifeglo II rør ifra Hagen etter råd ifra Frank.
Forskjelen var ikke bare merkbar, det var som å få et helt annet akvarium. Fargene på fiskene kom mye mer fram også,
så de rørene kan jeg virkelig anbefale. Jeg vil nok tro at du vil få mer utav reflektorene dersom du kjøper et sett ifra Arcadia
eller Juwel.
Jeg har det samme akvariet og var heller ikke fornøyd med de medfølgende lysrørene. Jeg kjøpte Power Glo lysrør. Det var som Lucky1 skriver som å få et nytt akvarium. Plutselig så jeg detaljer på rot og stein som jeg ikke hadde sett før, og fisken fikk flottere farger. Power Glo kan kombineres med Life Glo.
Juwel går over til T-5 så det er original Juwel T-5 løsning på gang med 105 cm 54w rør (kortere enn standard 54w) for 120cm kar.

Var jeg deg, ville jeg byttet rørene, og satt på skikkelige reflektore før jeg forsøkte meg med T5 i tillegg til de originale rørene.
Det blir fort dyrt med T5, og om en ikke trenger så mye mer lys, blir det fort kjedelig... I tillegg er ikke utvalget av T5-rør ennå på topp, og prisen på hvert rør kan være litt i overkant (spesielt om en ikke er fornøyd med lyset, og setter røret i ett skap :s Gjett hvem som gjorde det i helga)

Rørene Life-GloII og Power-Glo er her nevnt. Dette er de rørene med mest intenst lys fra Hagen. Bruker begge aktivt selv, og er meget fornøyd.
Power-glo har en svært høy fargetemperatur, men på tross av dette vokser planter som ugress, og farger på både planter og fisk er dønn naturlig.
Life-gloII er ett rent dagslysrør, som etter min målestokk er det beste på markedet, av de ganske mange ulike varianter jeg har testa.

Om du vil ha ett litt varmere lys, kombineres Life-gloII med Sun-glo.

Til karet ditt er det 38W rør som er benyttet. Disse kan erstattes med Hagen 40W\105cm.
Life-gloII
Power-glo
Sun-glo
Ser ut som T-5 blir standard hos Juwel på Rio o.l. Sikker fint for de som vil ha mye lys. Kan sikkert bli litt mer alger også. Tror nok kanskje jeg hadde fått litt alger som fersk akvarieeier med 100w t-5 over 240 literen. Men det er fint at det begynner å komme T-5 rør også til de mer ukurante lengdene lysrør.
Tenker mye det samme som Kjetil L her ang de nye armaturene til Juwel. Litt rart at det ikke blir valgfritt om en skal ha T5 eller T8, slik som med blandt annet akvastabil\ aqualine.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Larsson
Reklame for plussmedlemskap