lyskrav til plantekarr

hei har tenkt på et plantekarr. skal kjøpe et 240L og så skal jeg lage egen topp som jeg skal sette inn t5 lyss 2X39watt. er dette nok lys til et 240L.
og ossen planter burde jeg bruke. som gress lir det elecoharis men resten har jeg ikke tenkt ut. kansje prøve å lage noe klipper. kom med forslag.

takk på forhond
Nei det er ikke nok lys. Lyset er bra nok til "vanlige"planter", men 2 x 39 watt er jo ingen overflod på 240 L. Etter det jeg har lært så bør et plante karr ha opp mott 0,5 watt perr liter-så da bør du a 120 watt.
Men det går jo ann å prøve, plante akvarium er ikke min mest sterke side.
Men jeg har flere karr med oppgradert lys, bl.a et 180 karr med 90 watt-der gror det som fy, samme veksten har jeg i 220 L med 120 watt.
Men jeg har også fin vekst på 660 L med 280 watt til sammen-på det karret bruker jeg bare 160 watt på sommeren og det håler til de vanligste" plantene.
En må her skille mellom det antall W en har i rørene, og det antall W det produserte lyst tilsvarer.
2*39W T5 tilsvarer mellom 110 og 120W lys fra gammeldagse T8-rør. Formelen 0,5W\L er bassert på lyset fra disse gamle rørsystemene.

Lysmengden kunne selvsagt vært bedre, men du har ett greit utgangspunkt.
Styr unna de mest lyskrevende plantene.

Skal du ha mer enn denne lysmengden, "må" du ha Co2
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap