Rør til 160l med planter

Hei

Har nettopp satt i gang en 160l som skal huse litt selskapsfisk for ungene, samt planter. Etter noen år i saltvannsverdnen har jeg glemt bort en del om lys til god plantevekst. Har et "modet" armatur med 2*30w t8 og et 39w t5 rør. Har også dumpet litt tropica vekstgranulat under grusen og satt i gang en liten flaske med sats for co2 (har syslet med dette mange ganger før).

Spørsmålet er valg av en god kombo med lysrør. Det jeg har liggende er 1. sylvania aquastar og 1 hagen aqua-glo, begge 30w t8. Har også satt i disse i forbindelse med oppstart som var for et par dager siden. T5 har jeg ikke kjøpt enda da butikkene i Bergen ikke flyter over med disse rørene, men power-glo 39w skal være å få tak i.

Har en følelse av at de to 30w's rørene ikke er noen god kombo. Hva ville ekspertene her velge i kombinasjon i dette karet?

Det skal ikke bli noe rendyrket plantekar, bare god vekst på de planter som er der. Startet opp med noen potter Vallisneria spiralis og Hygrophila Polysperma "Rosanervig". Kommer til å sette ned et par andre arter også, men litt uvist hvilke enda.

Håper noen kan hjelp og tipse litt

Mvh
André

Ps. Lysrørene jeg nevner hadde jeg stående ubrukt. De er ikke kjøpt inn på anbefaling eller noe. De ble rett og slett satt i for å ha lys
Fikk ikke endre innlegget mer enn en gang. Legger også ut litt info om armaturet nevnt i foregående post. T5 røret kommer altid bakerst eller fremst, alt etter hvordan jeg legger armaturet.

Bak/foran
|--------------| T5
|--------------| T8
|--------------| T8
Bak/foran

Det blir mest planter bak og i midten av karet. Derfor har jeg lagt det med T5 bakerst. Det er også montert reflektorer til alle rørene.

André
Byttet ut aquastarrøret med et sun-glo. Nå er det altså 1 sun-glo og 1 aqua-glo i armaturet.

Lurte på å forsøke life-glo eller power-glo som T5 rør. Noen synspunkter?

Mvh
André
Inaktiv bruker
JEG syns du skal registrere akvarium(ene) dine på profilen din! Ellers må du få noen andre til å svare deg på det med lysrørene, der er ikke jeg ekspert
Torjus Knutsen
JEG syns du skal registrere akvarium(ene) dine på profilen din! ;) Ellers må du få noen andre til å svare deg på det med lysrørene, der er ikke jeg ekspert :)


Hehe, gjort. Har bare en tank gående nå. Får se om det blir flere utover høsten vinteren. Ble litt off-topic, menmen.

Fortsatt usikker på lyset, men tror jeg bestiller et life-glo t5 og tester det.

Mvh
André
Jeg har gode erfaringer med Grolux-rørene, og bruker det i de fleste av mine kar. Veit at det er mange som ikke liker disse rørene, men jeg synes iallefall de er helt konge.
Både 30W og T5 er ett kapittel for seg selv når det gjelder utvalget.

Selv har jeg testet ut mer enn hva lommeboka har hatt godt av, og har dermed en del rør stående som rett å slett blir dumpa en eller annen gang, når bare lysten kommer over meg.
Dette er ikke noe å anbefale, om en ikke har mer penger enn hva godt er (og da kan jeg sende over kontonummeret mitt i stedet ).

Selv har jeg mest forkjærlighet til Hagens rør.
Life-gloII er meget bra rør, gir god plantevekst, og lite alger. Fine og naturlige farger på fisken.
Fås i både 30W og 39W T5 (aquamanias skaffet til meg i forrige uke).
Sun-glo er også ett meget bra rør, spesielt om en ønsker ett noe varmere lys i karet. Sun-glo finnes i 30W, men såvidt jeg vet ikke i T5.
Power-glo er ett høykelvinsrør, samme K som Aqua-glo, men med mye bedre fargegjengivelse. Har disse rørene i to kar, og alt fungerer som bare juling.
Faktisk er planteveksten her vesentlig bedre enn i noen andre av karene.
Power-glo finnes som Life-gloII i både 30W og 39W. Aquamanias skaffet disse til meg samtidig som Life-gloII.

Om du ønsker ett, eller flere rene planterør, kan Flora-glo være tingen. Jeg har ennå ikke fått testet dette, men det kommer det også.

Selv ville jeg nok satt opp oppsettet slik:
T8, Flora-glo\ Sun-glo i front.
T5, Life-gloII i midt.
T8, Life-gloII bak.
Dette gir ett ganske varmt lys i karet.

Ønskes ett kjøligere, mer intenst lys, ville jeg kjørt med:
Life-gloII både foran og bak, begge T8.
Power-glo i midt, T5.
Hvis du skal ha helplantet kar/lave forgrunnsplanter så ville jeg satt det mye sterkere T-5 røret forrest. Jeg bruker Giesemann/DD Midday 6000k T-5 helt foran etterfulgt av T-8 965 bak.
Takker for svar og god informasjon. Forsøker meg på en av kombinasjonene over. Karet blir ikke helplantet, hvertfall ikke i første omgang.

Bare det å skifte ut sylvania aquastarrøret med sun-glo i kombinasjon med aqua-glo ble bedre synsmessig.

Mvh
André
Imperator
Bare det å skifte ut sylvania aquastarrøret med sun-glo i kombinasjon med aqua-glo ble bedre synsmessig.

Det meste er etter min smak bedre enn aquastar, enten dete kombineres med juling eller pryl

Kombinasjonen SG og AG er ganske uvanlig, og ikke helt etter min smak den heller, men det sier jo bare litt om aquastar
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap