PlanteID?

Kjøpte disse tre i dag for en hundrings. Imidlertid var ikke plantene merket og butikkdama var ikke noen planteekspert. Håper noen her kan hjelpe meg å identifisere dem, beklager litt crappy bilder som er tatt i farta:

Plante 1: Er nok ikke vanskelig for den som har sett den før. Ligner på blåbærlyng.

Plante 2: Muligens en cryptocoryne, men jeg er i tvil da den har rotstokker som bladene vokser ut fra. Svakt hamrede blader i grønnbrun farge, rødlige på undersida. Bladlengde ca 10 cm.

Plante 3: En klar cryptocoryne, men hvilken? Forholdsvis stor med tydelig hamrede blad, de gamle bladene er mørk granne mens de yngre er lysegrønne med striper på langs av bladene. Bladlengde 10-15 cm.

Kan komme med bedre bilder, men håper dere klarer å få en ID ut fra det jeg har beskrevet.

På forhånd takk!
Nr. 3 ligner på en cryptocoryne willisii variant, men er ikke sikker.
Kan den midterste være en barclaya longifolia? Stemmer med rotstokken.
Den nederste er sannsynligvis en Wendtii "green" .
Nr 2 er trolig en wendtii tropica, holder med Håvard at nr 3 er wendtii green.
Takker for svar, folkens! Er litt usikker på nr 2 ennå, får det ikke til å stemme med rotstokkene, men skal legge ut et bedre bilde.

Er den første Ludwigia Repens "Rubin"?

Nr 3 har veldig lange røtter, noe som ikke passer helt med plantinga. Er det OK å klippe røttene og stusse noen blader? Er vel en ganske hardfør plante.
Joda, fikk seks-sju stykker som på bildet ut av potta. Er nok Wendtii "Tropica". Noen som veit om rotstokken skal være over substratet?
Den er bare å plante som en vanlig sverdplante. Jeg bruker JBL kuler og jerntabeletter, de vokser veldig bra. Merker faktisk stor forskjell på Tropica i forhold til de andre cryptocoryne variantene. Tropica vokser mye fortere. Nå har jeg de riktig nok i forskjellige kar, men bruker den samme gjødningen på alle.
Cryptoen pleier jeg bare smokke rett nedi med en næringskule i nærheten. Men de vokser sammen, så jeg angra på at jeg ikke spredde dem så mye som mulig med en gang.

Nr. 1 kan godt være det ja, har disse selv, men det er med denne arten også noe rar informasjon ute og går, så det er vanskelig å si konkret Prøv å ta et klarere bilde, og ett litt nærmere på et blad
Som du ser på bildet vil de nye bladene som vokser ut se helt annerledes ut. De blir lengre og smalere. De blir også mere rødbrun i fargen.







[External Image]
Takker, takker!

Er rimelig sikker etter en runde på nettet at nr en er en "Rubin". Passer utmerket da jeg setter opp et plantekar og trenger kontrastplanter.
Ligner veldig. Skal sies at mine forandre farge mye alt etter hvilket lys de vokser nær. Og vokser dårlig når de ikke står i midten av karet der det er mest lys.
Plante nr 2... Er rimelig sikker på at jeg selv har hatt den, og i sommer leste jeg i en bok at dette ikke er en akvarieplante, og vil kun overleve kort tid under vann.
Skal se om jeg klarer å få fatt i navnet på den.
Ser ut som om plante nr 2 kan vere denne.

Det tror jeg heldigvis ikke. Glattere blad, alle blad kommer fra samme punkt på rotstokken og de eldste bladene er litt mer avlange.

Stusser framdeles på rotstokken de vokser ut av, Wendtii green hadde typisk cryptocorynerøtter. Det har ikke denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Eirik S. Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap