Plantene mine mister de nederste bladene!! :(

Jeg vil tro at de får for lite lys? Jeg har en voldsomt tett plantevekst og litt for dårlig lys. Luker og luker men flere steder i karet så når ikke lyset noe godt ned.Karet er 50cm dypt. Trenger forslag til ett lysrør som er egnet,jeg har 2stk phillips 965 fra før og har plass til 1stk rør til. Regner med at jeg bare må fortsette å tynne ut, spesielt luwigia repens og Heteranthera zosterifolia blir tynne og stygge fra midten og ned!
Merker at mine ludwigia repens sliter med nederste bladene når de står vekk fra midten i karet ja, og da spesielt uten direkte lys på bunn av planten. Det er ikke så mye å gjøre med det annet enn å eventuelt flytte dem. Jeg har et slikt phillips du har, samt et Lifeglo, som de selger på Tropefisk. Fornøyd med det, har hatt Sunglo også, plantene grodde bra der også, men litt gulere lys som jeg ikke likte.
Tenkte også på lifeglo, trur jeg må prøve det! Tynnet kraftig ut også så får håpe noe hjelper
Prøv en Powerglo. Høres mye ut med 18000K, men nå er iallefall sverdplantene i 70-literen som ligger under både flyteplanter og hornblad fine og grønne. PG får lyset ned til bunnen.
Oj! Det høres veldig lurt ut! Da prøver jeg det!
De trenger mer lys og skygger for seg selv når den strekker seg mot lyset. Spesielt zozterifolia vil ha masse lys. Klipp av toppen og plant den, kast nederste del. I et 50 cm dypt akvarium skal det mye til for at nederste del av denne ikke vil visne hvis det er en gruppe som vokser i høyden, du må ha så mye lys at den kryper bortover bunnen istedet for å unngå det.
Akkurat ja! Da skjønner jeg hvorfor halve planten nederst visner bort! Får klippe de ordentlig ned og prøve igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap